Praterobottips til læreren
Hva skal elevene bruke prateroboten til?
Elevene bør kunne noe om temaet på forhånd.
Gode ledetekster må til for å få gode svar.
Bruk av prateroboter krever god lesekompetanse.
Vær kritisk til det prateroboten skriver.
Prateroboter kan hjelpe oss med å forstå tekst.
Varier oppgaver og gjør eleven aktiv.
Hva ønsker du at elevene skal oppnå med å bruke prateroboten i løpet av undervisningsøkten eller perioden? Skal de lære mer om et bestemt tema, lære mer om praterobotbruk, få skrivehjelp, hente inspirasjon, øve på kildekritikk eller noe annet?
Finn ut av dette før undervisningen starter, og tilpass undervisningsopplegget til det som er målet. Avgrens oppdraget og la det være klart for elevene hva de skal gjøre og lære, og hvorfor.
Elever bør kunne noe om temaet fra før når de skal bruke praterobot. Siden det kan komme både riktige og feil svar fra en praterobot, må elevene kunne vurdere den genererte teksten de får. Stemmer dette? Kan elevene bruke teksten til noe? Hva kan de bruke?
Det passer bedre å bruke praterobot et stykke inn i et tema enn å starte en undervisningsperiode med praterobotbruk. Det er viktig at elever ser over og vurderer den genererte teksten og sjekker den opp mot troverdige kilder.
Selv om styrken til en praterobot er å generere tekster, krever det mye av oss å få de gode svarene. Vi må vite hvordan vi kan lage gode ledetekster for å få gode svar på det vi spør om.
Vi lærere bør støtte og veilede elever i hvordan man skriver ledetekster, spesielt elever som har utfordringer med skriving. Modeller utforming av ledetekster og demonstrer skriving i prateroboten for elevene. Gjentatte forsøk og justering av ledetekster er en viktig tilnærming i bruken av prateroboter.
Fagartikkel: Hvordan jobbe med ledetekster
Prateroboter svarer villig i vei, med riktig eller misvisende informasjon. Det kan komme lange tekster og tekster med vanskelige ord.
Det kan være krevende å lese mye tekst. Elevene har ulik lesekompetanse. Vær oppmerksom på at store tekstmengder kan være utfordrende særlig for elever med lesevansker og elever med et annet morsmål.
Lær elevene å skrive instrukser slik at de kan få kortere og mer håndterlige svar. Test ut oppgavene du gir, på forhånd.
Skillet mellom praterobot og søkemotor er ikke klart for alle. Prateroboter er gode til å formulere svar og tekster som virker sannsynlige, men det kan være feil i teksten. Prateroboter er dårlige på faktakunnskap, spesielt hvis temaet handler om noe de er lite trent på.
Prateroboter kan foreslå kilder, men her er det viktig å være kritisk. Prateroboter kan oppgi relevante kilder, men de kan også dikte opp kilder, bøker og sidetall som ikke finnes. Dobbeltsjekk om kildene stemmer, og gå til originalkildene for å innhente informasjon.
Spør du en praterobot om å oppgi hvilke kilder den har brukt i samtalen, kan den svare med at den ikke kan oppgi kilder. Noen prateroboter kan henvise til riktige kilder, men ikke alltid. Og noen tjenester oppgir kilder som ikke nødvendigvis har noen sammenheng med den genererte teksten.
Siden prateroboter kan være gode på å gjenkjenne tekstlig struktur, sammenfatte og bearbeide tekst, kan det være et verktøy som hjelper elever å forstå tekster bedre.
Elever kan be om å få sammendrag, kortere tekst, enklere tekst eller at prateroboten skriver noe på en annen eller enklere måte. Prateroboter kan også hjelpe oss å oversette tekster til andre språk.
Oppgave: Bruk praterobot til å forstå og endre tekster
Å bruke praterobot i klasserommet kan være gøy og forfriskende, men er det svært lange og gjentakende oppgaver, kan det bli monotont. Mye og "tung" tekst kan være krevende å håndtere for enkelte elever. Legg inn ulike oppgavetyper og oppdrag, og sørg for at elevene er aktive på ulike måter.
Unngå lange økter med mye tekstgenerering. Varier mellom ulike oppdrag elevene skal gjøre. Dere trenger ikke å bruke praterobot hele økta.
Ha gjerne diskusjonsoppgaver underveis, både i par og i plenum.
Be elever generere tekst med samme instruks/ledetekst, få dem til å sammenlikne tekstene. Hva skjer?
Legg opp til samarbeid, refleksjon og erfaringsutveksling om praterobotbruk i klasserommet. Elevene kan dele gode tips med hverandre og lære sammen hvordan de kan bruke prateroboter på en hensiktsmessig måte.
Relatert innhold
Hva er god bruk av prateroboter i læringsarbeid? Her får du noen retningslinjer å støtte deg på.