Hopp til innhold
Fagartikkel

Fra postkort til Instagram

Sjangrer endrer og utvikler seg hele tida, blant annet fordi ny teknologi og nye medier gir oss nye muligheter.

Sjangrer endrer seg

Ingen sjangrer er ferdig utforma en gang for alle. For femti år siden var det for eksempel vanlig å sende telegramhilsener når noen gifta seg. Telegrafen formidla viktige beskjeder, og telegrammer ble levert på døra.

Denne tradisjonen fins ikke mer. Også postkort er i ferd med å bli erstatta av multimediemeldinger på telefon, snap-er og Instagram-meldinger, og e-posten har i stor grad tatt over for det håndskrevne brevet. Men selve sjangrene gratulasjon, feriehilsen og personlig brev har ikke blitt borte. Vi bruker bare nye medier for å sende dem, og vi velger en uttrykksmåte som passer til disse mediene.

Fra papir til nett

Leserbrevet er et annet godt eksempel på en sjanger i endring. Sjangernavnet er i ferd med å bli borte, ikke fordi vi har slutta å sende inn leserbrev, tvert om. Omtrent alle papiraviser har nå også nettsteder der leserne er aktive skrivere. Debattinnlegg og debattartikkel er sjangernavn som har tatt over for leserbrev, og dette navneskiftet speiler at leserne nå har fått ei langt mer aktiv skriverolle enn før.

Nye medier inviterer til deltakelse

Vi har også fått en kultur der nesten alle medier inviterer til deltakelse: innringingsprogrammer i radio der publikum kan stille spørsmål, vinne premier eller komme med musikkønsker, tv-debatter og sportssendinger der Twitter- eller SMS-kommentarer fra publikum vises på skjermen, nettprat med journalister som følger nyhetsdøgnet, blogger og nettaviser med kommentarfelt der leserne kan komme til orde og oppslagsverk av typen Wikipedia som stadig videreutvikles av kompetente brukere.

Nye medier overtar flere oppgaver

I tillegg ser vi at nye medier ofte kan brukes til mer enn man opprinnelig hadde tenkt. SMS ble for eksempel i flere år bare brukt til private meldinger. Nå er nye sjangrer blitt vanlige i denne tjenesten: Vi kan sende selvangivelse og møteinnkallinger, vi får melding om postpakke og time hos legen, og vi kan delta i innsamlingsaksjoner og avstemninger via SMS.

Facebook var til å begynne med bare et nettsted der folk kunne ha mer kontakt med venner og kjente. Nå har Facebook også blitt til en nyhetskanal der både store mediehus og privatpersoner legger ut og deler nyheter. I tillegg har mange bedrifter og organisasjoner begynt å bruke Facebook som en informasjons- og markedsføringskanal. Det samme skjer med andre sosiale medier som Instagram og Snapchat.

Ny teknologi gir nye muligheter

Ny teknologi er en viktig årsak til at vi utvikler nye kommunikasjonsformer. Vi ser at noen sjangrer går ut av bruk, mens nye kommer til. De nye sjangrene kommer i første omgang i tillegg til dem vi har fra før. Så viser det seg etter hvert hva vi trenger mest, hva som fungerer best, og hva som går ut av bruk.

Diskuter med en medelev og lag ei liste: Hvilke nye sjangrer og medier er ikke nevnt i denne artikkelen?

Relatert innhold