Jekketralle
![En jekketralle med oransje gafler står på et lager. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/zxHLEAVl.jpg?width=1024)
En jekketralle består av to hoveddeler. Foran er det en massiv del i stål med støttebein og påmonterte framhjul, som trilles inn i gaffel-lommene på pallen. Bak er det påmontert en del med styrehjul, hydraulisk jekk og ledearm/håndtak. Med denne kan vi styre tralla, med litt samme prinsipp som på en sykkel.
Støttebeina føres inn i gaffel-lommene på pallen. Støttebeina løftes når man fører ledearmen/håndtaket opp og ned. Da aktiverer man den hydrauliske jekken som sitter over styrehjulet, og løftesylinderen løfter støttebeina/gaffelarmene. Dermed løftes pallen opp fra underlaget/gulvet.
Når du skal slippe pallen ned, bruker du en hendel i styret. Da slippes hydraulikkoljen ut av løftesylinderen, og pallen senkes. Dette er det samme prinsippet som i løftesylinderen på en gaffeltruck. Trallen styrer du med ledearmen/styret.
![To menn losser varer fra en lastebil. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/20121003-050759-is.jpg?width=1024)
På et flatt gulv skal det lite kraft til for å flytte en ganske tung pall med jekketralle. Hvis gulvet heller, blir det derimot veldig tungt å dra pallen i oppoverbakke og tilsvarende tungt å holde igjen eller bremse en jekketralle med last i utforbakke. Det er kun din egen kraft og vekt som flytter og holder igjen jekketrallen; den har verken motor eller bremser.
Når man bruker jekketralle, må man altså være veldig obs på helningsvinkelen på underlaget, spesielt ute på veien/gata eller løftelemmen på en lastebil.
![En mann med refleksjakke dytter en jekketralle med en stor betongkloss over på bakløfteren på en lastebil. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/i6zcs9uH.jpg?width=1024)
En vanlig jekketralle kan løfte cirka 2 tonn, noen kan løfte mer.