Fagbegreper i faget kultur og kommunikasjon
abstrakt
betyr "tenkt" eller "uhåndgripelig"; det motsatte av konkret
beredskap
planlegging av tiltak for å håndtere eventuelle uønskede hendelser
distribusjonsegenskapene til kommunikasjonskanaler
kommunikasjonskanalers evne til å nå målgruppa
dynamisk kulturforståelse
en forståelse av kultur som noe som skapes i møte med andre, og som er i stadig endring
eide kanaler
kommunikasjonskanaler som en bedrift eier selv, som bedriftens nettside, Facebook-side og Instagram-konto.
empati
evne til å sette seg inn i andres væremåte og tankegang
etikk
læren om rett og galt
etisk dilemma
en situasjon hvor du er usikker på hva som er etisk rett å gjøre, og hvor det ikke finnes noen enkel løsning
etnisitet
kulturelt og sosialt definert gruppeidentitet som bygger på felles opprinnelse og kulturell bakgrunn
etos
argumentasjon som bygger på troverdighet, og som henger sammen med karakteren til personen som argumenterer; taler med etos er overbevisende fordi taleren framstår som troverdig
fordommer
forutinntatte holdninger om personer basert på hvilken gruppe eller kultur de tilhører, eller hva slags kjønn eller seksuell orientering de har
fortjente kanaler
når andre omtaler bedriften din eller produktene dine, for eksempel i en avisomtale; kan også være vareprat, som når målgruppa omtaler produktene dine i ulike kanaler
globalisering
prosess der kontakten øker på tvers av landegrenser, og der land blir knyttet tettere sammen, for eksempel gjennom internasjonal handel
gråsone
situasjon hvor det gjeldende regelverket ikke er entydig, og hvor det derfor er rom for tolkning og etiske vurderinger
handlemåte
en bestemt måte å gjøre noe på
individualisme
tenkning som vektlegger enkeltmennesket i motsetning til fellesskapet
informativ appell
strategi for utforming av budskap som fokuserer på fordeler og egenskaper ved et produkt
interkulturell kommunikasjon
kommunikasjon mellom mennesker fra ulike kulturelle fellesskap
interkulturell kompetanse
evne til å tenke og kommunisere hensiktsmessig i møte med mennesker fra andre kulturer
kjøpte kanaler
kommunikasjonskanaler hvor bedriften kjøper plass, for eksempel reklame
konsekvens
resultatet av en handling
konsekvensetikk
en type etikk som fokuserer på at utfallet av en handling skal være moralsk riktig; utfallet er altså viktigere enn handlemåten
konspirasjonsteorier
alternative forklaringer som bygger på sammensvergelser og falske teorier; kan blant annet brukes til å påvirke politikk
kulturlandskap
landskap som i større eller mindre grad er påvirket av mennesker
logos
argumentasjon som bygger på sak og fakta
majoritet
det samme som flertall, et tall eller en mengde som er større enn halvparten; det motsatte av minoritet.
moral
normene, verdiene og holdningene som avgjør hva som er rett og galt eller godt og dårlig i et samfunn
naturlandskap
landskap som i stor grad består av urørt natur
nonverbal kommunikasjon
kommunikasjon uten ord; kalles også kroppsspråk
objektiv
betyr "saklig", "upersonlig", "upartisk" og "allmenngyldig"; det motsatte av subjektiv.
patos
argumentasjon som spiller på mottakernes følelser
pliktetikk
en type etikk som fokuserer på at handlemåten skal være moralsk riktig, uavhengig av konsekvensene
presentasjonsegenskapene til kommunikasjonskanaler
kommunikasjonskanalers evne til å presentere et budskap, for eksempel teknisk kvalitet, farger, lyd, plassering og tidspunkt
reaksjonsegenskapene til kommunikasjonskanaler
kommunikasjonskanalers evne til å framkalle reaksjoner
relasjoner
hvordan ting eller mennesker står i forhold til hverandre
relatere
"forholde seg til", "sette i relasjon til"
retorikk
læren om hvordan man taler på en overbevisende måte; ifølge retorikken overbeviser taleren gjennom saklig argumentasjon (logos), troverdighet (etos) og følelsesappell (patos)
selvinnsikt
evne til å forstå sine egne følelser, ønsker og behov, å vite hva man selv ønsker, vil og kan
sivilstand
en persons forhold til én eller flere andre personer, for eksempel "enslig", "samboer", "gift" eller "enke"
sosialisering
sosiale prosesser som gjør at vi lærer oss skrevne og uskrevne regler i samfunnet
primærsosialisering: sosialisering som foregår i den nærmeste familien
sekundærsosialisering: sosialisering som foregår på skolen, blant venner og gjennom fritidsaktiviteter
sosiale konvensjoner
sosiale regler og koder for akseptabel oppførsel i en gruppe; å forstå konvensjoner gjør oss i bedre stand til å kommunisere med andre
sosioøkonomisk status
sosial og økonomisk status
sprinkleranlegg
et automatisk slokkeanlegg som sprøyter ut vann etter at det har blitt utløst av varmeutvikling
stereotypier
fastlåste og generaliserte ideer om ulike grupper av mennesker, for eksempel yrkesgrupper eller nasjonaliteter
transformative appeller
appeller som ikke er direkte knyttet til et produkt, men som for eksempel har til hensikt å bygge opp under merket, vise hva man kan oppnå ved å bruke produktet, få forbrukere til å endre holdning eller prøve å vekke følelser hos mottakerne
urbefolkning
folkeslag som har levd i et visst landområde før landets grenser ble etablert, og som helt eller delvis har beholdt den tradisjonelle kulturen sin
uønskede tilsiktede hendelser
ikke ønskede hendelser som forutsetter menneskelig vilje og motiv, slik som spionasje, sabotasje, terrorhandlinger og annen kriminalitet
uønskede utilsiktede hendelser
naturulykker og andre ulykker som ingen er skyld i
varsling
å rapportere om kritikkverdige forhold, som brudd på lover, regler og etiske normer