Tverrfaglig oppgave om Badesalt og skrubb UB
Om Badesalt og skrubb UB
Ungdomsbedriften Badesalt og skrubb UB har følgende forretningsidé:
«Vi skal selge badesalt og skrubb til mennesker som er opptatt av helse og velvære. Produktene er lagd lokalt med miljøvennlige ingredienser.»
Ungdomsbedriften skal selv blande sammen badesalt av havsalt og lavendel og selge det i små glassflasker. De har funnet lokale leverandører, en som utvinner salt fra havvann, og en annen som dyrker økologisk lavendel.
De har også fått en avtale med et lokalt hotell som er villig til å tilby produktet til kundene sine.
Dette er en tverrfaglig oppgave som berører temaer fra alle programfagene på salg og reiseliv vg2. Den egner seg som en individuell heldagsprøve med framføring, eller som en gruppeoppgave som går over noe tid.
Oppgave 1 – Nettverkssamarbeid
Forklar hva som menes med et nettverk.
Gi konkrete eksempler på hvem Badesalt og skrubb UB kan ha i sitt nettverk. Tegn gjerne opp nettverket.
Forklar hvordan Badesalt og skrubb UB kan ha nytte av et nettverkssamarbeid når de skal skrive forretningsplanen og planlegge en markedsføringskampanje.
Gi konkrete eksempler på hvordan Badesalt og skrubb UB kan få støtte til profesjonell og faglig utvikling gjennom nettverket sitt.
Oppgave 2 – Forretningsmodell/forretningsplan
Forklar hvorfor det er viktig å utarbeide en forretningsmodell/forretningsplan.
I vedlagte artikkel Hva er en forretningsmodell får dere en innføring i bruk av Business Model Canvas. Skriv av modellen og fyll ut for Badesalt og skrubb UB. Få med hvordan de tenker bærekraft i alle ledd av ungdomsbedriften.
Oppgave 3 – Markedsføringskampanje
Med utgangspunkt i forretningsidéen og forretningsplanen skal dere planlegge en markedsføringskampanje for Badesalt og skrubb UB. I arbeidet med markedsføringskampanjen skal dere
beskrive målgruppa
utforme budskapet
velge ut relevante kommunikasjonskanaler
forklare hvordan forbrukeratferd og medievanene til målgruppa er tatt hensyn til
Aktuelle kompetansemål
Forretningsdrift
utvikle, presentere og vurdere ein forretningsplan ut frå eit berekraftperspektiv
reflektere over og forstå korleis berekraft blir teke omsyn til i ei verdikjede
Innovasjon og markedsføring
planleggje og gjennomføre ein marknadsføringskampanje til ei sjølvvald målgruppe og presentere korleis forbrukaråtferda og medievanane til denne målgruppa er tekne omsyn til
Kultur og kommunikasjon
utforske korleis nettverk og nettverkssamarbeid kan gi støtte for profesjonell og fagleg utvikling
utforske ulike kommunikasjonskanalar og kommunisere munnleg og skriftleg med ulike målgrupper