Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Undersøk distribusjonsstrategien til Oda

I denne oppgaven skal dere undersøke distribusjonsstrategien til Oda og vurdere hvordan Oda bruker distribusjon som et konkurransemiddel.
Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Oda sin distribusjonsstrategi

Distribusjon defineres ofte som alle aktiviteter og tiltak en bedrift setter i verk for å organisere varestrømmen fra produsent til sluttbruker. Det betyr at distribusjon er grunnlaget for det aller m...

0:00
-0:00

Lytt til podkasten. I podkasten hører dere et intervju med Jon Kåre Stene, medgründer i Kolonial.no – som byttet navn til Oda i 2021. Stene blir betegnet som en av Norges fremste eksperter på distribusjon.

Finn relevant informasjon på nettstedet: oda.no

Oppgave

Forslag til arbeid med oppgavene
  • Jobb gjerne i par.

  • Presenter svarene for klassen.

  • Ha en diskusjon om oppgavene i klassen til slutt.

  1. Undersøk og beskriv distribusjonsstrategien til Oda.

  2. Vurder hvordan Oda bruker distribusjon som et konkurransemiddel.

  3. I april 2021 byttet Kolonial.no navn til Oda. Hva tror dere er årsaken til at bedriften byttet navn?

  4. Drøft følgende påstand: "Matvarehandel på nett er framtida i Norge."

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 21.05.2021

Læringsressurser

Konkurransemiddelet distribusjon