Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Eksempler på eksamensoppgaver for informasjonsteknologi og medieproduksjon

Her finner du eksempler på ulike typer oppgaver du kan få til muntlig-praktisk eksamen i naturfag. Øv alene eller sammen med andre, og bli best mulig forberedt!
Ung mann gjør etterarbeid på lyd i studio. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvordan er eksamensoppgavene utformet?

Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven får du oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver.

Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valgt.

Oppgave 1. Teknologi og bærekraft

Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til informasjonsteknologi og medieproduksjon og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.

Aktuelle stikkord

  • Hva er teknologi? Gi eksempler.
  • Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
  • Hvilke fordeler gir denne teknologien?
  • Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
  • Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmåla?
  • Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forslag til forsøk

Forslag til forsøk

Den praktiske delen av denne oppgaven kan bestå i å bruke den aktuelle teknologien når du presenterer og diskuterer oppgaven.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 2. Helse og livsstil

Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.

Presenter det du finner ut.

Tips!

I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.

Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.

Aktuelle stikkord

  • Hva menes med helse?
  • Hva er livsstil?
  • Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
  • Hva mener du kjennetegner god helse?
  • Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
  • Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 3. Stråling

Lag ei problemstilling eller en oppgave om stråling, eller ta utgangspunkt i casen under.

Case: Nabo som er skeptisk til stråling

Tenk deg at du har en nabo som har store helseplager. Vedkommende mener dette kommer av stråling fra trådløse nettverk, og hen vil at alle naboene skal skru av sine trådløse nett og gå over til kablet internett. Foreslå mulige løsninger på denne situasjonen.

Aktuelle stikkord

  • Beskriv noen sentrale bølgefenomener.
  • Forklar hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon.
  • Gi eksempler på hva slik teknologi brukes til.

  • Ta utgangspunkt i påstander om stråling og diskuter disse med bakgrunn i fagkunnskap, gjerne koplet til noen av forsøkene i lista under.
Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Laserlys i vannstråle

Forsøk: Lysbrytning (simulering)

Forsøk: Lys, farger og fargesyn (simulering)

Forsøk: Hvor effektiv er solkremen?

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • beskrive ulike typer elektromagnetisk stråling og gi eksempler på hvordan stråling benyttes i trådløs kommunikasjon

Oppgave 4. Mat og helse

Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).

Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).

Aktuelle stikkord

  • Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
  • Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
  • Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
  • Hva menes med næringsstoffer?
  • Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
  • Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.

  • Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.

  • Hva mener vi med et variert kosthold?
  • Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
  • Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 5. Presenter ei selvvalgt problemstilling

I løpet av skoleåret har du jobbet med ei selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.

Aktuelle stikkord

  • Hvorfor valgte du denne problemstillinga?
  • Hvilke hypoteser har du jobbet med?
  • Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
  • Hva fant du ut?
  • Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
  • Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk

Forslag til forsøk

Ta utgangspunkt i forsøk og praktiske oppgaver du har jobbet med i forbindelse med dette prosjektet.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 6. Lyd og bølgefenomener

Lag ei problemstilling knyttet til lyd og bølgefenomener.

Aktuelle stikkord

  • Hva er forskjellen mellom bølger og stråling?
  • Hva er lyd?
  • Gi en oversikt over egenskaper ved bølger og ulike bølgefenomener.

  • Teknologi knyttet til lyd og bølgefenomener i dagligliv og yrke.

Forsøk

Forslag til forsøk

Utforsk lydbølger

Forsøk: Laserlys i vannstråle

Forsøk: Lysbrytning (simulering)

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • beskrive ulike typer elektromagnetisk stråling og gi eksempler på hvordan stråling benyttes i trådløs kommunikasjon

  • utforske bølgefenomener knyttet til lyd og akustikk

Kilder

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01-04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04

Viken fylkeskommune. (2022, 21. januar). Muntlig-praktisk eksamen i Naturfag – Eleveksamen. https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/eksamen-for-elever/gjennomforing-av-eksamen/rammedokumenter-for-eleveksamen-i-lk20/muntlig-praktisk-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen-i-naturfag-eleveksamen.128060.aspx

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 31.05.2023

Læringsressurser

Eksamen i naturfag