Hvordan er eksamensoppgavene utformet?
Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven får du oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver.
Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valgt.
Oppgave 1. Teknologi og bærekraft
Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til informasjonsteknologi og medieproduksjon og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.
Aktuelle stikkord
- Hva er teknologi? Gi eksempler.
- Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
- Hvilke fordeler gir denne teknologien?
- Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
- Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmåla?
- Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forslag til forsøk
Forslag til forsøk
Den praktiske delen av denne oppgaven kan bestå i å bruke den aktuelle teknologien når du presenterer og diskuterer oppgaven.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 2. Helse og livsstil
Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.
Presenter det du finner ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.
Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.
Aktuelle stikkord
- Hva menes med helse?
- Hva er livsstil?
- Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
- Hva mener du kjennetegner god helse?
- Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 3. Stråling
Lag ei problemstilling eller en oppgave om stråling, eller ta utgangspunkt i casen under.
Case: Nabo som er skeptisk til stråling
Tenk deg at du har en nabo som har store helseplager. Vedkommende mener dette kommer av stråling fra trådløse nettverk, og hen vil at alle naboene skal skru av sine trådløse nett og gå over til kablet internett. Foreslå mulige løsninger på denne situasjonen.
Aktuelle stikkord
- Beskriv noen sentrale bølgefenomener.
- Forklar hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon.
Gi eksempler på hva slik teknologi brukes til.
- Ta utgangspunkt i påstander om stråling og diskuter disse med bakgrunn i fagkunnskap, gjerne koplet til noen av forsøkene i lista under.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Lysbrytning (simulering)
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
beskrive ulike typer elektromagnetisk stråling og gi eksempler på hvordan stråling benyttes i trådløs kommunikasjon
Oppgave 4. Mat og helse
Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).
Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).
Aktuelle stikkord
- Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
- Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
- Hva menes med næringsstoffer?
- Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.
Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.
- Hva mener vi med et variert kosthold?
- Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 5. Presenter ei selvvalgt problemstilling
I løpet av skoleåret har du jobbet med ei selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.
Aktuelle stikkord
- Hvorfor valgte du denne problemstillinga?
- Hvilke hypoteser har du jobbet med?
- Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
- Hva fant du ut?
- Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
- Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk
Forslag til forsøk
Ta utgangspunkt i forsøk og praktiske oppgaver du har jobbet med i forbindelse med dette prosjektet.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 6. Lyd og bølgefenomener
Lag ei problemstilling knyttet til lyd og bølgefenomener.
Aktuelle stikkord
- Hva er forskjellen mellom bølger og stråling?
- Hva er lyd?
Gi en oversikt over egenskaper ved bølger og ulike bølgefenomener.
Teknologi knyttet til lyd og bølgefenomener i dagligliv og yrke.
Forsøk
Forslag til forsøk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
beskrive ulike typer elektromagnetisk stråling og gi eksempler på hvordan stråling benyttes i trådløs kommunikasjon
utforske bølgefenomener knyttet til lyd og akustikk
Kilder
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01-04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04
Viken fylkeskommune. (2022, 21. januar). Muntlig-praktisk eksamen i Naturfag – Eleveksamen. https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/eksamen-for-elever/gjennomforing-av-eksamen/rammedokumenter-for-eleveksamen-i-lk20/muntlig-praktisk-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen-i-naturfag-eleveksamen.128060.aspx