Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Hvor effektiv er solkremen?

I disse tre forsøkene skal dere bli kjent med hvordan solkremer virker, lage deres egen solkrem og teste hvor godt solkremen beskytter mot UV-stråling.
Utstillingsvindu med påskepynt og mange ulike typer solkrem. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forsøk 1: UV-beskyttelse – en innføring

Hensikt

Hensikten med dette forsøket er å bli kjent med ulike typer solkrem vi kan få kjøpt i butikken, ved å studere innholdsdeklarasjonen til solkremene.

Framgangsmåte

Jobb med én solkrem om gangen, og undersøk emballasjen.

  1. Hva er de viktigste opplysningene på framsida av emballasjen?
  2. Gir solkremen beskyttelse mot UVA-stråling, UVB-stråling eller begge deler?
  3. Hvilken solfaktor har kremen?
  4. Hva er navnet på de fem første inaktive ingrediensene i innholdsdeklarasjonen?
  5. Når dere har undersøkt solkremene, kan dere forsøke å gruppere solkremene ut fra type filter, aktive ingredienser og faktor.

Systematiser opplysningene dere finner. Dere kan for eksempel bruke et skjema med én rad til hver solkrem, slik som dette:

solkrem

navn på solkremen

type solkrem

faktor

beskyttelse

beskytter mot

aktive ingredienser

inaktive ingredienser

SunKid

for barn

50+

høy

UVA og UVB

titanoksid

vann, glyserin, propylenglykol, di-isopropyl-sebacat, etylheksylsalisylat

Diskusjon

  • Hvilke forbindelser er det vanligst å bruke som UV-filter (aktive ingredienser)?
  • Er de aktive ingrediensene organiske eller uorganiske?
  • Hva er de vanligste ingrediensene i solkremer?
  • Hvor stor andel av solkremene beskytter mot UVA, UVB eller begge deler?
  • Hva er forskjellen på UVA- og UVB-stråling? Hvilke kjente helseeffekter har disse strålingstypene?
  • Hva menes med solfaktor? Hvordan bestemmer man solfaktoren til en solkrem?
  • Hva er forskjellen på en solkrem med faktor 30 og en solkrem med faktor 50?

Forsøk 2: Lag deres egen solkrem

Hensikt

I dette forsøket skal dere lage solkrem med to ulike solfaktorer.

Framgangsmåte

Lag krem uten faktor (basekrem)

To begerglass i varmt vannbad. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Bland alle ingredienser som tilhører fettfasen, i et 250 mL begerglass:

    • 15 g lanettevoks
    • 7 g mandelolje
    • 7 g flytende parafin
  2. Sett begerglasset i et varmt vannbad.
  3. Bland ingrediensene ved å røre rundt med en glasstav i 5 minutter. La begerglasset bli stående i vannbadet.
  4. Bland ingrediensene som tilhører vannfasen, i et annet 250 mL begerglass:

    • 5 g glyserol
    • 66 mL destillert vann
  5. Bland sammen ved å bruke en glasstav.
  6. Mens fettfasen fortsatt står i vannbadet, heller du vannfasen over i fettfasen mens du rører rundt i 5–10 minutter, helt til du har en homogen blanding. Dette er utgangpunktet for solkremene dere skal lage (basekremen).
  7. La begerglasset bli stående i vannbadet.

Lag krem med solfaktor

Lag solfaktor ved å blande 2 g sinkoksid og 2 mL flytende parafin i et begerglass på 50 mL.

Solfaktor 10

  1. Overfør 4,1 g av basekremen til et 50 mL begerglass.
  2. Tilsett 0,9 g solfaktor til basekremen, og bland ved å bruke en glasstav. Dette gir en solkrem med cirka 10 % sinkoksid og solfaktor 10.

Solfaktor 20

  1. Overfør 3,2 g av basekremen til et annet 50 mL begerglass.
  2. Tilsett 1,8 g solfaktor til basekremen, og bland ved å bruke en glasstav. Dette gir en solkrem med cirka 20 % sinkoksid og solfaktor 20.

Ta vare på solkremene dere har lagd. Dere skal bruke dem i det neste forsøket.

Diskusjon

  • Hvilke ingredienser er vannløselige? Hvilke er løselige i fett? Forklar svarene deres ved å bruke polariteten til stoffene.
  • Hvorfor er lanettevoks en viktig ingrediens i oppskriften?
  • Hva kjennetegner en emulgator? Hva kjennetegner emulsjoner?
  • Hva er forskjellen på en olje-i-vann-emulsjon og en vann-i-olje-emulsjon?
  • Finn to stoffer som er emulgatorer, fra ingrediensene i forsøk 1.

Forsøk 3: Hvor godt beskytter solkremene?

Hensikt

I dette forsøket skal dere undersøke hvor effektive solkremene fra forsøk 2 er.

Framgangsmåte

Tips! I beskrivelsen under bruker vi UV-perler for å påvise UV-stråling. Hvis dere har tilgang til en UVB-sensor, kan det være et godt alternativ til UV-perler.

Sikkerhet!

Ikke se rett inn i UV-lampa når den er på. Bare skru på lampa når den skal brukes.

Stativ med UV-lampe og UV-perler i petriskål. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Legg fire UV-perler i midten av en petriskål.
  2. Monter UV-lampa slik at den er omtrent 20 cm unna petriskåla.
  3. Bruk en spatel til å smøre en ertestor mengde solkrem midt på plastarket eller glassplata, slik at solkremen dekker UV-perlene.
  4. Legg plastarket over perlene.
  5. Skru på UV-lampa, og la den lyse i fem sekunder.
  6. Bruk fargeskalaen eller en fargeapp til å registrere fargen på UV-perlene. Alternativt: Ta bilde av UV-perlene, og bruk bildet til sammenligning til slutt i forsøket.
  7. Legg UV-perlene i en beholder, slik at de ikke blir utsatt for lys.
  8. Legg fire nye UV-perler i petriskåla.
  9. Gjenta forsøket med samme type solkrem tre ganger.
  10. Gjennomfør to kontrollmålinger:

    1. en måling der dere bare bruker et rent plastark
    2. en måling der dere ikke bruker plastark
  11. Sammenlign fargeintensiteten på UV-perlene for hver solkrem, og sammenlign deretter med kontrollmålingene.

Konklusjon og diskusjon

  • Hvilken konklusjon kan dere trekke av resultatene deres?
  • Stemmer resultatene med tanke på solfaktoren på kremene?
  • Hvilke variabler er

    • avhengige?
    • uavhengige?
    • faste?
  • Hvorfor må UV-perler bare brukes som en pekepinn på hvor effektive de ulike solkremene er?
  • Pek på viktige feilkilder i forsøket.

Forslag til videre arbeid

  • Sammenlign solkremer fra ulike produsenter.
  • Test om produksjonsdatoen påvirker hvor effektive solkremene er.
  • Bruk sollys som kilde til UV-lys.
  • Test ulike solbriller i stedet for solkrem.

Denne siden er en bearbeidet utgave av "How effective is your sunscreen?" fra Science in School.

Relatert innhold

Undersøk egenskaper til vannløselige og fettløselige stoffer, og finn ut hvilke egenskaper en emulgator har.

CC BY-SASkrevet av Fina Guitart og Silvia Lope.
Sist faglig oppdatert 26.10.2020

Læringsressurser

Stråling og helse