Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Kjempepandaen (og andre dyr)

Skrevet av Luying Wang Belsnes og Ole Fossgård.
Sist oppdatert 21.04.2020
Oppgave

Panda for alle penga – studiespørsmål

Dette er studiespørsmål du kan arbeide med etter å ha lest artikkelen Panda for alle penga. Bruk Internett og eventuelt andre hjelpemidler. Finn svar på spørsmålene, og diskuter i klassen.

  1. Hvorfor er det avgjørende at pandaen har store nok områder å leve på?
  2. (Lurespørsmål) Hvorfor er navnet på Líng-Líng tilsynelatende skrevet med pinyin-systemet, mens navnet på hennes skjebnesvenn, Hsīng-Hsīng, er skrevet med et annet transkripsjonssystem (Wade-Giles)?
  3. Hvorfor kan man hevde at Schallers spørsmål om pandaen har sin egenverdi, er like relevant i dag, selv om den ser ut til å være utenfor umiddelbar utrydningsfare?
CC BY-SA 4.0Skrevet av Harald Bøckman.
Sist faglig oppdatert 12.06.2017