Personlig verneutstyr
Som elev får du stipend til å kjøpe personlig verneutstyr. Det blir da ditt ansvar å skaffe utstyret og å bruke det i ditt arbeid på skolen.
Arbeidsgiver (verneombud) skal sørge for at personlig verneutstyr som brukes på arbeidsplassen, til enhver tid gir et fullt forsvarlig vern mot den aktuelle risikoen arbeidstaker er utsatt for.
Arbeidsgiver skal ellers særlig se til at personlig verneutstyr
- ikke medfører økt risiko ved bruk og passer eller kan tilpasses arbeidstaker
- er tilpasset de aktuelle arbeidsforhold
- er CE-merket (en dokumentasjon på at produktet oppfyller grunnleggende krav til sikkerhet)
Arbeidsgiver skal før personlig verneutstyr tas i bruk:
- informere arbeidstaker om hvilke farer det personlige verneutstyret beskytter mot
- sørge for at arbeidstaker får forståelig informasjon og nødvendig opplæring i bruk av det personlige verneutstyret
Arbeidstaker skal sørge for at riktig verneutstyr er på til enhver tid.
For alt arbeid som utføres, skal arbeidsgiver vurdere om det foreligger fare for arbeidstakernes liv og helse.
Arbeidsgiver (verneombud) kan aldri tillate at det ikke brukes verneutstyr, så lenge det er en risiko for skade. Dette gjelder selv om arbeidstaker har spesielle helsemessige forhold som gjør bruk av verneutstyr vanskelig. I slike tilfeller skal mulige tilretteleggingstiltak vurderes.
Riktig bruk og behandling av det personlige verneutstyret minsker faren for at utstyrets verneeffekt svekkes, og dermed også skader på liv og helse hos arbeidstakeren. Der det er nødvendig, bør arbeidsplassen være merket med skilting som angir bruk av verneutstyr.
Opplæring og informasjon bør også omfatte mulige forholdsregler arbeidstaker skal ta, hvis det personlige verneutstyret under bruk ødelegges eller får nedsatt verneeffekt.
Produsentens brukerinformasjon skal være lett tilgjengelig for arbeidstaker.