Hopp til innhold
Du er nå inne i en læringssti

Arbeidsoppdrag

Visualiser en produksjonsprosess

Produksjonen av et medieuttrykk innebærer at flere yrkesgrupper er involvert og samarbeider for å få et godt produkt.
Personer samarbeider ved et bord i fugleperspektiv. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Du skal lage en plakat som viser hva slags arbeid som ligger bak et medieprodukt. Plakaten skal utformes som informasjonsgrafikk. Det er best å lage den i et program som er basert på vektorgrafikk.

Tenk over hvem som er involvert i ulike faser av en produksjonsprosess:

  • Før produksjonen: avklaringsfase, planlegging, inspirasjon, idéutvikling og design
  • Under produksjonen: forberedelser, innsamling, redigering og etterarbeid
  • Etter produksjonen: publisering og presentasjon

Som medieprodusent vil du fra tid til annen oppleve å få kunder som synes produktet du selger, er veldig dyrt, eller at det tar for lang tid å få produktet ferdig. Plakaten skal forklare arbeidet som ligger bak et medieprodukt, og forsvare tidsbruken og produksjonskostnadene til medieproduktet du velger.

Om informasjonsgrafikk

Informasjonsgrafikk, ofte forkortet til infografikk, er grafikk som har som mål å formidle et utvalg fakta til en målgruppe ved hjelp av visuelle teknikker. Fordelen med å bruke grafikk er at vanskelig informasjon kan gjøres lettere å forstå og raskere å oppfatte enn om det samme forklares bare med tekst.

Du kan med fordel jobbe med utgangspunkt i følgende fire punkter:

  • design – utseende og lesbarhet
  • innhold – informasjon og fakta
  • historiefortelling – hvordan du strukturerer og presenterer innholdet
  • publisering og presentasjon – hvor og hvordan den deles og vises

Arbeidsoppdraget

  1. Bestem deg for hva slags medieprodukt du vil presentere.
    Noen forslag:
    • en avis
    • en bok
    • et nettsted
    • en radioreklame
    • en nyhetssending på TV eller radio
    • en film
    • en app
    • et annet medieprodukt (etter avtale med læreren din)
  2. Spesifiser nærmere hvem som står bak medieproduktet, hvilke mål de har, hva slags sjanger de jobber innenfor, og hvordan medieproduktet skal brukes.
  3. Gjør research om medieproduktet og finn ut hvordan det lages. Hvilke yrker er involvert? Hva skjer – og i hvilken rekkefølge? Hvem må samarbeide? Hvem tar avgjørelser?
  4. Prøv å strukturere informasjonen slik at den blir mest mulig tydelig.
  5. Tegn skisser og prøv å finne ut hvordan du kan vise det du har funnet ut, på en lettfattelig måte. Fungerer det best med bredde- eller høydeformat på plakaten?
  6. Hva kan forklares med bilder, og hva trengs av tekst? Finn ut hva slag ikoner og symboler du trenger.
  7. Sett opp plakaten i et program som lager vektorgrafikk. Du bestemmer selv formatet.
  8. Lag ikonene du skal bruke, og skriv inn teksten du trenger.
  9. Bruk det du kan om komposisjon, typografi og farger, til å lage en plakat som fungerer godt visuelt.
  10. Skriv ut plakaten og heng den opp i klasserommet.
Personer som bygger en nettside. Illustrasjon
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 03.10.2017