Visuelle konsepter
Et godt gjennomarbeidet konsept gir en følelse av profesjonalitet, identitet og soliditet. Konsepter spiller på målgruppas følelser, meninger og tanker for å få dem til å knytte seg til produktet.
Nike sitt slagord "Just do it" fra 1988 danner fortsatt grunnlaget for hvordan Nike utformer reklame-kampanjene sine. Selv om de har hatt mange ulike vinklinger på kampanjene siden 80-tallet, har de alltid brukt mennesker som velger å være aktive.
Rema 1000 lot i mange år slagordet "Det enkle er ofte det beste" gjennomsyre all reklame, men valgte så å prøve ut konseptet "Det er 1000 grunner til å velge REMA 1000", der oppmerksomheten rettes mot én og én årsak til å velge nettopp dem. Dette er eksempler på konsepter som fullt ut preger selskapets ansikt utad. Få et bedre inntrykk av konseptet på Rema 1000s nettsider.
Et visuelt konsept tydeliggjør temaet eller den grunnleggende logikken bak designet. En konseptbeskrivelse kan være skriftlig, visuell eller begge deler. Den gir retningslinjer for hva som skal gjøre konseptet unikt og gjenkjennelig i alle sammenhenger og kanaler. Et visuelt konsept er med andre ord ikke et budskap, det er selve innpakningen – både visuelt og språklig – som gjør budskapet interessant, unikt og lett å huske.
Både dataspill og brettspill er bygd på visuelle konsepter som speiler identiteten til spillet. Enten man ser logoen til spillet, en av karakterene, spillverdenen eller en reklameannonse for spillet, skal man kjenne igjen hvor det kommer fra, og få de rette assosiasjonene.
TV-programmer, serier og filmer, festivaler og konserter, konferanser og kurs har egne visuelle temaer. Hoteller, kjøpesentre, flyplasser, muséer, sykehus og andre store bygninger har også konsepter i bunnen – som danner grunnlag for hvordan fasaden ser ut, valg av farger og materialer i interiøret og hvordan innsjekkingsskranken, arbeidsklærne, restaurantmenyene og dørskiltene skal se ut. Det er også noen som tenker tema og konsept når de skal planlegge bryllup, kjøpe interiør til hjemmet, pynte til høytider eller ha fest.
De norske pengesedlene er også basert på et konsept. Da Norges Bank lyste ut en design-konkurranse for dagens pengesedler, var temaet "havets betydning for utviklingen av Norge". De brøt da den lange tradisjonen med å ha portretter av kjente nordmenn som hovedmotiv på pengene.
Det kan ta litt tid å utvikle et visuelt konsept, men hvis det knytter målgruppa tett til produktet, er det verdt den ekstra innsatsen. Visuelle konsepter må gi en god beskrivelse av stilen som er ønsket, og skape gode assosiasjoner til produktet, arrangementet eller virksomheten de representerer. Utviklingen går i faser, fra en formløs idé til en presis beskrivelse med tydelige retningslinjer og visuelle eksempler. Underveis er det lurt å ta imot råd fra målgruppa.
I utviklingen av et konsept vil det være mye mer enn design som spiller inn, som økonomi, logistikk, planlegging og arrangementer. Sånt er det andre som tar seg av, for eksempel en prosjektleder. Selv om det er nyttig å ha oversikt over hele konseptet, handler konseptutvikling for en grafisk designer om det rent visuelle.
Ofte presenterer kunden oppdraget i en brifing. Hva er målet? Hva slags produkter ønsker og trenger de? Hvilke kanaler og formater kan benyttes? Har konseptet et navn eller slagord? Hvem er målgruppa? Hvilke assosiasjoner skal det visuelle konseptet gi?
Sju trinn i konseptutvikling
samle fakta, beskrive oppdraget og bli kjent med målgruppa
idéarbeid
visuell utforsking og utprøving
designregler
presentasjon av ideer og skisser for kunden
forbedre og ferdiggjøre ideer etter avtale med kunden
få klarsignal fra kunden og sette konseptet i produksjon