Hopp til innhold

Fagstoff

Kommunikasjon med mennesker som har nedsatt hørsel

Den som har en hørselshemming, kan lett misforstå eller mistolke dersom han eller hun hører bare deler av det du sier. Brukerens ansiktsuttrykk kan gi deg signaler om han eller hun oppfatter det du sier.
Voksen kvinne og to barn kommuniserer med tegnspråk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forebygg misforståelser

For å unngå misforståelser bør du forsikre deg om at brukeren har oppfattet det du sa. Det kan du gjøre ved å stille kontrollspørsmål eller be brukeren om å gjenta informasjonen. Dersom han eller hun ikke hørte det du sa, kan du forsøke å si setningen på en litt annen måte.

Bakgrunnsstøy kan hemme kommunikasjon

Vær oppmerksom på at bakgrunnsstøy kan hemme kommunikasjon ytterligere. Før du skal innlede en samtale, bør du derfor sørge for mest mulig ro. Skru ned radio og tv, og unngå å sitte i rom der flere snakker samtidig. For å få oppmerksomhet kan du legge hånden din på brukerens arm og opprette øyekontakt, slik at brukeren forstår at du vil si noe.

Snakk tydelig og i rolig tempo

Det er viktig å snakke tydelig og i rolig tempo til den som har nedsatt hørsel. Du skal ikke rope. Dersom du har lys stemme, er det enklere å høre hva du sier om du gjør stemmen din litt dypere. Bruk korte, konkrete setninger uten for mange ord. For å understreke det du snakker om, kan du bruke kroppsspråk. Du kan også kaste et blikk på eller peke på det du snakker om. Noen ganger kan blokk og blyant være gode hjelpemidler.

Personer med sterkt nedsatt hørsel kan være avhengige av å lese leppene dine og observere ansiktsuttrykket ditt når du snakker. Derfor må ansiktet ditt være godt synlig. Sørg for øyekontakt, og hold hendene borte fra ansikt og munn. Unngå å tygge tyggegummi. Slike munnbevegelser kan distrahere og forvirre personen.

Tegnspråk og aktuelle hjelpemidler

En del personer med hørselshemming bruker tegnspråk som kommunikasjonsform. Selv om det ikke er påkrevet, er det en fordel om du kan tegnspråk.

For brukere med nedsatt hørsel finnes aktuelle hjelpemidler, for eksempel høreapparat og teleslynge. Noen kan glemme eller ha problemer med å bruke høreapparatet sitt. Det kan være din oppgave å hjelpe brukeren med å sette inn og stille inn høreapparat.


Utfordringer til deg

  1. Hvordan kan du se på et menneske om han eller hun har oppfattet det du har sagt?

  2. På hvilken måte kan du sikre deg at brukeren eller pasienten har oppfattet det som er sagt?

  3. Hvorfor er det viktig å sikre mest mulig ro når du skal kommunisere med en person med hørselshemming?

  4. Hvorfor må ansiktet ditt være godt synlig når du snakker med en som har hørselshemming?


Relatert innhold

Vi tar hørselen for gitt helt til den blir dårligere. Omtrent en million nordmenn sliter med hørselen. Høreapparat benyttes for å bedre livskvaliteten.

CC BY-SASkrevet av Lene Fossbråten, Marit Smith Sørhøy og Wenche Heir.
Sist faglig oppdatert 29.09.2023

Læringsressurser

Ulike kommunikasjonsferdigheter