Hopp til innhold

Fagstoff

Tjenesteområder for vaktvirksomhetsbransjen

Vaktvirksomhetsbransjens hovedoppdrag er å forebygge uønskede hendelser, og det omfatter mer enn vakthold. Vektere har også godkjenning til å utføre inspeksjonsrunder og ulike publikumsrettede tjenester.
En kvinnelig vekter kroppsskanner en flypassasjer. En mannlig vekter er med på en sikkerhetskontroll av et fly. Tegninger.
Åpne bilde i et nytt vindu

Et vaktselskap er en servicebedrift som har godkjenning fra politiet til å utøve vaktvirksomhet. Vakttjenesten er regulert av vaktvirksomhetsloven, og vaktselskap må søke om godkjenning for hvert distrikt de ønsker å tilby tjenester i.

Vaktselskap leies inn av kunder med ulike behov, og tjenestene tilpasses oppdragsgiveren. Her ser vi nærmere på noen vektertjenester som det er vanlig å tilby.

Ulike former for vakthold

Stasjonært vakthold

Oversiktsbilde av et overvåkingskamera og en vaktstasjon med trafikk rundt. Foto.

En stasjonær vakttjeneste befinner seg på kundens eiendom og forholder seg til oppdragsgiverens instrukser. En vekter har det vi kaller "borgers rett og eiers rett", det vil si at den stasjonære vekteren handler på vegne av eieren.

Vektere i stasjonær tjeneste kan for eksempel ha i oppdrag å utføre adgangskontroll, i tillegg til inspeksjonsrunder på området. Hensikten er å skape trygghet ved at vekterne tidlig kan oppdage, forebygge eller begrense uønskede hendelser.


Patruljerende og mobile tjenester

Uniformert vekter med lommelykt står på gaten i en mørk by. Foto.

Mobilt vakthold er en mer oppsøkende tjeneste, som oftest for flere ulike oppdragsgivere. Aktuelle kunder er butikker og bedrifter som ikke befinner seg på et kjøpesenter eller lignende. Instruksen til vaktselskapet kan blant annet omfatte å ta kontrollrunder på flere objekter og å rykke ut ved alarmer.

Mobilt vakthold er egnet for mindre bedrifter og bedrifter med et lavt trusselnivå. Inspeksjonsrunder på kveldstid, om natten eller på helligdager når ansatte ikke er til stede, skaper trygghet.

Sentervakthold

To uniformerte vektere på kjøpesenter. Foto.

Sentervakthold er en type stasjonær tjeneste som har mye til felles med både patruljerende tjenester og teknisk bevoktning. En vekter på et kjøpesenter er en del av serviceopplevelsen, og tjenesten innebærer mye publikumskontakt.

Vektere kan ha ansvar for inspeksjonsrunder, for teknisk bevoktning av heiser og rulletrapper, for adgangskontroll, for å avdekke tyveri eller forsøk på tyveri og for å bidra med informasjon og veiledning til ansatte og besøkende på senteret.

Kontrolltjeneste

Sivil eller uniformert kontrolltjeneste er en tjeneste som bedrifter utsatt for svinn gjerne benytter seg av.

Vaktselskap kan også utføre salgs- og skjenkekontroll for å se at lovverket blir fulgt på steder som selger varer som alkohol eller tobakk. Kontrolltjenester kan også være knyttet til kasse, svinn, personale, varemottak og butikkontroll.

Kontrollørene utfører ofte tjenesten i sivile klær. De ser etter om rutinene til oppdragsgiveren fungerer som de skal, om de ansatte følger de gitte instruksene, og om aktuelle lover blir fulgt. Som kontrollør skal man først og fremst se etter avvik eller rutinesvikt som kan føre til svinn. Eventuelle avvik rapporteres videre til oppdragsgiveren.

Ulike tjenesteoppdrag

Vektere kan også bli satt til ulike kortvarige oppdrag tilknyttet tjenesten eller objektet hvor de jobber. Noen eksempler på slike tjenesteoppdrag kan være

  • trafikkvakt, for eksempel ved kolonnekjøring eller veiarbeid

  • køvakt, om det er ekstra behov for å sikre adgangsbegrensning i tillegg til ro og orden

  • ekstra vakthold ved større hendelser eller arrangementer på objektet

  • patruljering i områder rundt det området eller objektet der vekterne jobber, for eksempel ved økt trusselnivå

Tenk over

Kan du komme på flere kortvarige tjenesteoppdrag som kan være aktuelle for et vaktselskap, for eksempel på skolen eller praksisplassen din?


Arbeidsrutiner og verktøy

En vekters hovedoppgave, uavhengig av tjenestetype, er å observere og rapportere. Vekterbransjen har derfor en rekke felles rutiner og mye standardisert utstyr.

Rapportere til vaktsentral

En gang i timen skal vektere rapportere til vaktsentralen de er tilknyttet. Dersom en vekter ikke rapporterer, vil vaktsentralen etterlyse vekteren. Dette er trygghetsbevarende, særlig for vektere som arbeider alene, om natten eller på objekter med et visst trusselnivå.

Sambandsutstyr for varsling

Vektere skal ha tilgang til telefon for rask varsling. De bør ha viktige numre lagret på mobiltelefonen sin, for å kunne kommunisere med kollegaer, kunder eller ledere. I tillegg er radiosamband godt egnet for kommunikasjon på et avgrenset område. Det blir mest brukt for å gi korte beskjeder til kollegaer.

Datapenn

En datapenn registrerer strekkoder på de ulike kontrollpunktene på en inspeksjonsrunde. Slik får vekteren registrert når hvert punkt sist ble kontrollert, hvem det ble kontrollert av, og eventuelle avvik.

Rapporteringssystem og vaktlogg

Rapportblokk og penn bør alltid være lett tilgjengelig. Vektere skal kunne notere detaljer eller krysse av for ulike avvik. En vaktlogg skal oppdateres jevnlig og inneholde observasjoner og hendelser fra vakten med klokkeslett. På denne måten kan man formidle beskjeder, kvittere for utførte oppgaver og oppdatere om eventuelle pågående oppdrag.

Instrukser, adgangskort, nøkler

En person skanner adgangskortet sitt. Foto.

Før vektere skal på inspeksjonsrunder eller skal rykke ut til alarmer, er det viktig at de er oppdatert på aktuelle instrukser. Nødvendige nøkler og adgangskort skal være med, og det skal finnes et sikkert oppbevaringssystem for disse når de ikke er i bruk.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Anki Olsen.
Sist faglig oppdatert 27.04.2022

Læringsressurser

Vaktvirksomhetsbransjen