Fagartikkel
Underbygning
Underbygningen gjør at jernbanesporet ligger støtt og stabilt i all slags vær over mange år. Underbygningen er jernbanesporets fundament.
Underbygningen kan bestå av grov pukk i forskjellige størrelser. Sammen med overbygningen utgjør de banelegemet. Sporets underbygning skal legges slik i terrenget at det blir best mulig for miljøet rundt. Skjæringen graves ut og fyllingen lages med gravemaskiner. Det skal være fall på 3 % ut til hver side fra midten av banelegemet. Det er viktig for at vannet skal renne bort.
Så begynner arbeidet med underbygningen:
- Fiberduk legges for at ikke massene (jorda) skal blande seg med stein og grus i underbygningen.
- Det legges ned dreneringsrør så vannet blir ledet bort fra banelegemet.
- Pukk som utgjør underbygningen, legges ut til riktig høyde.
Underbygningen skal:
- fordele og overføre vekten av toget til grunnen
- drenere bort vann for bedre stabilitet og å unngå tele
Underbygning er et fag som også kan knyttes til byggegrunn, veibygging og tunneldrift, spesielt det som handler om drenering og fundamentets oppfylling.