Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Lag promofilm til sosiale medier

Oppgave

Oppdag traileren som uttrykksform

En trailer er en kort film som skal fortelle deg noe og gi deg lyst til å se mer. I disse oppgavene skal du utforske trailersjangeren og virkemidler og til slutt lage din egen promofilm til sosiale medier.

En trailer har et kort format og kalles også promofilm. Trailere lages for å selge medieinnhold og bruker bestemte virkemidler og fortelleteknikker for å fange oppmerksomheten din. I en trailer skjer det veldig mye på kort tid. Målet er å gjøre deg interessert i historien som blir fortalt.

Bevisst bruk av virkemidler

I en trailer brukes lyd og visuelle virkemidler for å gjøre inntrykk på deg. Typiske virkemidler i en trailer er rask klipperytme og et variert lydbilde. Lys, grafiske elementer og klipp fra ulike scener brukes også for å fange og holde på oppmerksomheten din.

– Å lage trailer er et eget fag. Det er ikke alltid de som står bak medieproduksjonen, som er de beste til å lage traileren. De har for mange favorittscener, sier Thomas Seeberg Torjussen. Han jobber som manusforfatter og regissør for film, TV og teater.

Del 1: Utforsk trailer-formatet

Del 2: Lag en kort trailer til sosiale medier

Korte videoer som engasjerer, sprer seg på sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok. Nå skal du lage en 20 sekunder lang trailer for å «selge» en film på sosiale medier. Husk at du har kort tid på å fortelle, så du må ta gode, presise valg når det gjelder bruk av virkemidler og fortelleteknikk.

Her kan du se traileren som ble spredd i sosiale medier for å promotere «Alle utlendinger har lukka gardiner». Video: SF Studios / Begrenset bruksrett

Slik gjør du

  1. Last ned filmmaterialet av kvinnen som skriker (klippeøvelse: å bygge spenning), eller lag en trailer til en film som du eller noen i klassen din allerede har lagd.
  2. Bruk tid på å planlegge hvordan du kan fortelle for å gi andre lyst til å se hele filmen. Tenk over hvilke virkemidler du vil bruke for å forsterke spenningen. Virkemidler kan for eksempel være rask klipperytme, skummel musikk, grafiske elementer og/eller en engasjert fortellerstemme.
  3. Husk at traileren skal nå målgrupper i sosiale medier, og at den bare skal vare i cirka 20 sekunder.
Flere tips til hvordan du lager en trailer

Start med å se hele filmen/filmmaterialet. Tenk over hvilke følelser bildene gir deg.

Se etter gode bilder og klipp som forsterker disse følelsene.

Let etter musikk og lydeffekter som kan passe til bildene.

Forsøk å strukturere traileren i tre deler: åpning, midtdel og slutt.

Les mer om å lage trailer på nettsiden Dummies (engelsk språk)

Last ned filmmaterialet av kvinnen som ikke er alene i skogen, og lag en spennende trailer! Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-SA 4.0

Til slutt: Vis fram trailerne, og reflekter to og to

  • Når du er ferdig, skal du og en annen vise trailerne for hverandre. Se hverandres trailere, og forsøk å finne virkemidlene den andre har brukt.
  • Hva tror dere er grunnen til at trailere blir kortet ned til rundt 20 sekunder når de skal vises i sosiale medier?
  • Hvordan synes dere det korte formatet fungerer? Hva gikk bra? Hva var utfordrende?
  • Kan dere si noe om hva dere har lært, og hva dere vil ta med dere videre i egen produksjonspraksis?