Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Gruppearbeid: Lag musikkvideo

Oppgave

Musikkvideo: forberedelser og preproduksjon

Lag en musikkvideo med tydelige sjangertrekk eller stilhistoriske kjennetegn! Dann små grupper i klassen, og bruk tid på forarbeid og preproduksjon før dere går i gang med opptakene.

En musikkvideo er et visuelt kortformat bygd rundt en låt. Typisk henger bildene sammen med budskapet i sangen, og formen på videoen er preget av musikksjangeren. I denne gruppeoppgaven skal dere lage en musikkvideo som er tydelig inspirert av en eksisterende filmsjanger eller estetisk stilretning.

Lag gjerne musikkvideoen til en låt som nylig er lansert, og som få kjenner til!

1. Forarbeid (individuelt)


  1. Finn et par låter som dere liker, og som dere tenker dere kunne lagd en musikkvideo til! Utfordring: En av sangene skal være en ukjent låt som dere oppdager og laster ned lovlig fra nettet.

    Her kan dere finne musikk med delbar lisens:

  2. Let på nett, og se smakebiter fra ulike musikkvideoer. Se gjerne på ulike sjangre og på artister dere ikke pleier å lytte til. (Tips: Britney Spears, Michael Jackson, Madonna, Justin Bieber)

    Her er en spilleliste med alt fra flaue til kunstneriske musikkvideoer dere kan la dere inspirere av:
    Spilleliste med musikkvideoer – til inspirasjon.

2. Forarbeid (gruppe)

  1. Spill sangene for hverandre og velg en av dem.

  2. Lytt til låten dere har valgt, mange ganger. Ta utskrift av sangteksten. Analyser sangen. Hva handler den om? Hvilken stemning sitter dere igjen med?

  3. Tegn en tidslinje der dere skriver ned sangens ulike sekvenser (intro, vers, refreng, hook). Da ser dere lettere hvordan sangen er bygd opp, og hvilke deler som gjentas. Kanskje dere vil bruke samme bilder eller scener når refrenget kommer?

    Se eksempel på hvordan dere skisserer opp en slik tidslinje på bildet under. I eksempelet har vi brukt låten "Strangers" til den norske artisten Sigrid. Musikkvideoen til "Strangers" finner dere på YouTube.

Preproduksjon

  1. Snakk sammen i gruppa, og finn ut hva slags uttrykk dere ønsker å skape. Husk: Musikkvideoen skal enten kunne kobles til en eksisterende filmsjanger eller låne trekk fra en estetisk stilretning.

    Det betyr at dere kan la dere inspirere av filmsjangre som western, drama, film noir, skrekk og komedie og stilretninger som surrealisme, modernisme, pop art, ekspresjonisme og street art.

    Før dere bestemmer dere for stilen, bruker dere tid på researchen. Les om ulike sjangre og stilretninger på nettet, og velg en form som kan forsterke uttrykket deres.

    To eksempler til inspirasjon:

    I Kali Uchis’ musikkvideo "After the Storm" på YouTube skjer det absurde ting som at småfugler løfter en kvinnes hår, og at frokostblandingen snakker. Dette uttrykket låner kjennetegn fra stilretningen surrealisme.

    I musikkvideoen "Hunger" til Florence and the Machine på YouTube går det i svart-hvitt med low-key lyssetting – et uttrykk som minner om filmsjangeren noir.


  2. Svar på disse spørsmålene før dere går videre i prosessen.

    – Hva skal være musikkvideoens primære funksjon: reklame eller kunst?
    – Skal formidlingen være i 1. person (rett i kamera) eller fortelles i 3. person? Eller en blanding?
    – Skal noen av scenene gjentas, for eksempel i refrenget?

    Les mer i artikkelen "Musikkvideo: form og sjangre".

  3. Tegn storyboardet. Lag enkle skisser av scenene dere trenger. Ta utgangspunkt i en mal for storyboard, eller lag deres eget oppsett. Husk å notere kameravinkler og eventuelle kamerabevegelser i tekstfeltet.

    Les mer i artikkelen "Slik lager du et storyboard".

  4. Lag en produksjonsplan. I planen skal dere skrive når og hvor dere skal filme, rolle- og ansvarsfordelingen og noe om scenografien (kulisser, kostymer, tidsrekvisitter).

    Her kan dere laste ned og skrive ut maler til storyboard og produksjonsplan:

Relatert innhold

Fagstoff
Musikkvideo: form og sjangre

Musikkvideoen er et kortformat som visualiserer musikk. Musikkvideoer lages for å markedsføre en låt, men kan også ha kunstneriske mål.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 21.04.2021