Hopp til innhold
Veiledning

Undervisningsopplegg i badminton, økt 2

Det er mange ulike måter å bruke badminton på inn mot fagfornyelsen. Her er noen forslag der samarbeid med læringspartner, leik, regler og grunnleggende teknikker blir vektlagt. Dette er den andre av tre økter.
Til lærer

Dette undervisningsopplegget er et nybegynneropplegg som går over tre økter, med badminton som aktivitet. For å kunne jobbe med badminton som aktivitet er det viktig å lære seg noen grunnleggende slag, i tillegg til å forstå og anvende reglene.

Samarbeid og læringspartner

Samarbeid er et viktig stikkord for å kunne bli bedre og kunne bidra til egen og andres utvikling. Derfor er det mange samarbeidsøvelser. I oppleggene er det mange øvelser, slik at det er rom for å velge øvelser selv og tilpasse til ulike klasser og undervisningsgrupper.

Alle elevene har en fast læringspartner i disse tre øktene. Når elevene skal jobbe sammen i par, jobber de med læringspartneren sin. Når elevene skal jobbe i grupper på fire, går to og to læringspar sammen. De skal ha faste læringspartnere fordi det da vil bli enklere for dem å samarbeide, komme raskt i gang og øve på å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger. Slik kan elevene jobbe med å gjøre hverandre gode.

Bevegelsesglede og innsats

Skal elevene oppnå bevegelsesglede, er det viktig å få fram at det er lov å ikke få til alt. Allikevel har innsatsen og det å fortsette å øve og prøve en betydning for framgangen og mestringa i aktiviteten. Alt dette er en del av en læringsprosess. Det er ikke ferdighetene i aktiviteten som er det viktige, men hvordan elevene løser oppgavene de får.

Læringsmål for hele perioden (tre økter)

Målet med øktene er at dere skal

  • trene på ballkontroll, serve og clearslag

  • gi konstruktive og positive tilbakemeldinger

  • forstå og anvende regler i spill

Filmer om teknikker i badminton
Video: Stina Åshildsdatter Grolid / CC BY-SA 4.0
Video: Stina Åshildsdatter Grolid / CC BY-SA 4.0
Video: Stina Åshildsdatter Grolid / CC BY-SA 4.0
Video: Stina Åshildsdatter Grolid / CC BY-SA 4.0
Video: Stina Åshildsdatter Grolid / CC BY-SA 4.0

Forberedelse

  • Repeter kort regler, serve, forehand og backhand muntlig med læringspartneren din i starten av økta.

  • Repeter læringsmåla. Skriv dem gjerne opp på ei tavle eller et lerret, og repeter i løpet av økta.

  • Repeter hva det betyr å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger.


Oppvarming

  1. Triksing med fjør og racket: Alle bruker hver sin racket og fjør.
  2. Slå ballen til hverandre i læringspar. Etter noen minutter skal dere prøve å få så mange sammenhengende pasninger som mulig på to minutter. De neste to minuttene skal dere prøve å slå rekorden fra forrige runde. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
  3. Karusell: Tre læringspar går sammen. Tre stykker står på rekke på hver sin side av nettet. Førstemann starter med å serve over nettet for deretter å gå bakerst i rekka si. Den på motsatt side av nettet slår tilbake og stiller seg deretter bakerst i si rekke. Den andre i rekka (som nå er først i rekka) slår fjøra over nettet og stiller seg bakerst i rekka si, og slik fortsetter det. Fjøra skal gå kontinuerlig over nettet. Dere skal samarbeide om å klare flest mulig pasninger.

    En vanskeligere variant er at dere forflytter dere til rekka på den andre banehalvdelen etter at dere har slått fjøra over nettet.

Hoveddel

  1. Repeter serve: To læringspar går sammen på en bane. Ta en rask prat om teknikk før dere går i gang. Dere kan også se på videoen om serve. Hvert par server diagonalt til hverandre. En server, den andre tar imot med hendene og server tilbake (10 forehandserver og 10 backhandserver). Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
  2. Servekonkurranse: To læringspar på en bane skal konkurrere mot hverandre. Legg to rockeringer nederst i de to hjørnene i ei av serverutene. Alle skal serve diagonalt over nettet, som i en vanlig badmintonkamp. Det er om å gjøre å få flest poeng, og paret må samarbeide for å få det til. Hver av dere får tre badmintonfjører og server deretter over nettet. Det er ett poeng for å treffe inni serveruta og to poeng for å treffe inni en av ringene. Hver person gjør seg ferdig med de tre servene sine før en fra det andre laget overtar. Når alle har servet en runde, teller dere opp poeng.
  3. Gjennomfør opplegget dere finner på siden Badmintonstafett.
  4. Spill: To læringspar spiller dobbel på en bane. Før dere går i gang, skal hvert læringspar diskutere:

    Hva er dere gode til, som dere kan bruke til deres fordel i spill? Nevn to ting.


Avslutning

Oppsummer hva dere har lært denne timen.

  • Hva kan dere om regler, serve og clearslag?
  • Hva har dere gjort for å bidra til et godt samarbeid i par og grupper?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere gitt til læringspartneren deres?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere fått fra læringspartneren deres?

  • Hva betyr det å være en god lagkamerat? Hvordan var dere gode lagkamerater under servekonkurransen, badmintonstafetten og spilldelen?

Diskuter i læringspar eller grupper før dere oppsummerer i plenum.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 26.10.2020