Hjelpemidler til mat og måltider - Yrkesliv i helsearbeiderfag (HS-HEA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Hjelpemidler til mat og måltider

For at brukeren skal mestre mest mulig selv og delta i aktiviteter knyttet til mat og måltid, må helsefagarbeideren og brukeren sammen vurdere hvilke hjelpemidler brukeren har behov for.

Det finnes mange typer hjelpemidler man kan bruke når man skal spise, og ved en institusjon vil det ofte være et utvalg av de mest vanlige hjelpemidlene på avdelingene.

Spisehjelpemidler

Mange føler at det er nedverdigende å spise med skje i stedet for kniv og gaffel eller å bruke kopp eller glass med tut i stedet for vanlig kopp eller glass.

For mange er det greit å bruke spesielt tilpasset bestikk – for eksempel mosegummi utenpå bestikket. Mosegummi er et elastisk materiale som kan settes utenpå bestikket og gir et bedre grep.

Drikkehjelpemidler

Det er ikke alltid så lett å drikke fra en kopp som er helt full, og derfor kan det være lurt at man skjenker koppen eller glasset halvfullt – da skvulper det ikke over så lett, og det blir lettere å holde koppen. For mennesker som skjelver mye på hendene, kan en tyngre kopp være bedre enn en lett, mens det kan være bedre med en lett kopp for mennesker som har vondt i leddene. Noen foretrekker å bruke sugerør.

En tallerkenkant gjør at maten ikke blir skjøvet av tallerkenen, og det blir lettere å spise med én hånd. Det kan også være nyttig å bruke et antiskliunderlag, eller en sklikke, for at tallerkenen skal stå i ro når man spiser.

Noen nyttige hjelpemidler kan være

  • kopp med tut
  • sugerør
  • sugersørholder
  • kopp for den som skjelver på hånden
  • bestikk med tykkere gripetak
  • tallerkenkant i plast
  • eggeglass med sugekopp
  • større og lettere glass eller kopp med håndtak
  • termotallerken
  • antiskliunderlag (sklikke)

En ergoterapeut kan sammen med brukeren vurdere hva som trengs, og han eller hun kan hjelpe til med å skaffe de hjelpemidlene brukeren har behov for. Det er viktig at hjelpemidlene er tilpasset den enkelte.

Relatert innhold

Skrevet av Wenche Heir og Marit Smith Sørhøy.
Sist faglig oppdatert 13.01.2022