SMS-rollespill - Yrkesfaglig fordypning (EL-ELE vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

SMS-rollespill

Mye av kommunikasjonen i dagens arbeidsliv skjer på SMS eller andre elektroniske meldinger. Uten tonefall, ansiktsuttrykk og kroppsspråk å støtte oss til skal det lite til før kommunikasjonen skjærer seg.

Oppgave

Del 1

Gå sammen i par. Dere skal spille hver deres rolle i en dialog.

Spill ut dialogen ved å bruke dette verktøyet som genererer SMS-dialoger:

ifaketextmessage

  • Den ene av dere (X) er en misfornøyd kunde, bruker eller pårørende. Velg det som er relevant for fagområdet ditt.
  • Den andre (Y) skal spille en fagarbeider som er på jobb og skal ta imot og behandle klagen.
  • X utformer en SMS der hen klager på måten Y har utført jobben sin på. X er opprørt og sint og har som mål å nå fram med klagen sin, slik at Y får retta opp det som har skjedd.
  • Y skal forsvare seg mot anklagene til X og ha som mål å renvaske seg selv.
  • Last ned dialogen når dere er ferdige, og se på den sammen.
  • Diskuter hvordan dere kommuniserte. Hvordan føles det å forsvare seg mot anklager? Føles det ut som at Y lytta til det X hadde på hjertet? Hvordan fikk X fram at hen var opprørt og sint? Hvordan reagerte X på at Y prøvde å forsvare seg?

Del 2

Nå skal dere prøve igjen, men med ei lita justering i innstillinga til Y.

  • X har fortsatt som mål å nå fram med klagen sin og sender den samme SMS-beskjeden.
  • Men nå skal Y ha som mål å få brukeren, kunden eller den pårørende til å føle seg ivaretatt, i tråd med gode prinsipper for yrkesutøvelsen. Y skal lytte til klagen og prøve å finne ut hva hen kan gjøre for å rette opp feilen som har blitt gjort.
  • Last ned dialogen når den er ferdig.

Del 3

Se på dialogene, og reflekter over forskjellene.

  • Hva slags forskjeller ser du i de to ulike dialogene?
  • Hvilken av dialogene fungerte best? Hva er grunnen til at den ene fungerte bedre enn den andre?
  • Hva hadde vært annerledes om kommunikasjonen hadde foregått ansikt til ansikt?
Skrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 09.01.2020