Skriv et portrettintervju - Forarbeid og research til portrettintervju - Verktøykassa – for lærere - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Skriv et portrettintervju

Veiledning

Forarbeid og research til portrettintervju

Hva vet du om klassekompisen din, og hva er du nysgjerrig på å vite mer om? Kanskje kan du finne interessant informasjon på nettet eller hos medelevene dine? Hva kunne være interessant å fortelle klassen om personen?

"Research" er det arbeidet du gjør før intervjuet. Målet er å stille mest mulig forberedt slik at du kan stille gode spørsmål. Å stille uforberedt til et intervju er det samme som å stille uforberedt til en prøve – da kan det fort gå på tomgang!

Forberedelse til research

Hva vet du allerede fra før? Hva lurer du på?
Bruk 10 minutter til å skrive ned

  1. alt du vet om medeleven du skal intervjue
  2. alt du lurer på om medeleven din

Research i klassen

Nå skal du bruke 30 minutter til å snakke med flest mulig medelever i klassen. Det er nemlig ved å oppsøke mange ulike kilder du kan få bred informasjon om den du skal intervjue.

Du kan stille grunnleggende spørsmål som:

  • Hvilke hobbyer har intervjuobjektet (O) ditt?
  • Hvor mange søsken har O?
  • Hva synes O om skole?
  • Hva slags musikk hører O på?

Men husk at målet med portrettintervjuet er å lage et komplekst bilde av den du skal intervjue. For å få til et portrett av O bør du også stille spørsmål som:

  • Har O noen vaner/uvaner?
  • Hva er typisk O?
  • Hva er det aller viktigste i livet til O?
  • Hva engasjerer O?

NB! Husk å huske!

Det er liten vits i å gjøre grundig research om du glemmer alt som blir fortalt deg. Skriv ned eller ta opp det medelevene dine sier, med mobiltelefon.

Research på Internett

Bruk 15 minutter til å finne ut mest mulig om intervjuobjektet (O) ditt ved å bruke Internett.

Du kan

  • sjekke ut sosiale medier som Instagram, Facebook osv. ...
  • søke på navnet til O i en søkemotor.
  • finne mer ut om interessefeltet til O eller hvor O kommer fra

Avslutt med å skrive ned hva slags inntrykk du sitter igjen med av O etter denne researchen.

NB! Vær varsom med sensitiv informasjon

Dersom du skulle få eller finne informasjon som kan sette O i et dårlig lys, eller som er av privat karakter, må du være varsom. Opplys, avklar og bli enig med O om hvordan slik informasjon skal håndteres, eventuelt i samråd med lærer.

Skrevet av Åsa Abusland og Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 12.11.2019