Kunstig intelligens (AI) - Teknologi, samfunn og demokrati - Verktøykassa – for elever - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Kunstig intelligens (AI)

Oppgave

Teknologi, samfunn og demokrati

Utviklingen og bruken av kunstig intelligens i dag reiser mange spørsmål om teknologiens rolle i samfunnet.

I samfunnsvitenskapen er det i grove trekk to måter å tenke på forholdet mellom teknologi og samfunn på.

Teknologideterminisme

I et teknologideterministisk syn ser vi på teknologi som en uavhengig kraft i samfunnet, som påvirker oss uten at vi kan gjøre noe med det. Teknologien endrer samfunnet.


Sosialt konstruert teknologi

I dette synet ser vi på teknologi som noe som lages av oss mennesker og dermed blir påvirket av våre verdier og normer. Det er samfunnet og menneskene som endrer teknologien.

En tredje vei

Nå skal vi diskutere en tredje vei. Teknologi blir lagd av mennesker. Teknologien påvirker igjen samfunnet vårt. Men hva kan vi egentlig gjøre for å påvirke teknologien – både når den lages, og når den er ferdig? Vi vet at kunstig intelligens skaper en del problematiske utfall, så hvordan kan vi sørge for at den gagner samfunnet?

Gruppeoppgave

Jobb i grupper. Velg oppgave a eller b.

Oppgave A: IB-algoritmen

Les artikkel om IB-algoritmen (NRK), og svar på spørsmålene.

  1. Hva har skjedd her? Diskuter.
  2. Hvordan hadde du reagert hvis dette hadde skjedd med deg?
  3. Hva er problematisk med bruken av algoritmer i dette tilfellet?

Oppgave B: Demokrati, teknologi og ytringsfrihet

Les artikkelen Demokrati, teknologi og ytringsfrihet (Teknologirådet).

  1. Hva legger vi i begrepene ekkokammer og polarisering?
  2. Hvorfor er dette problematisk for samfunnet vårt?
  3. Har dere noen eksempler på ekkokammer eller persontilpassing fra hverdagen?
Skrevet av Lisa Reutter.
Sist faglig oppdatert 19.10.2020

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Kunstig intelligens (AI)