Hopp til innhold
Veiledning

Digitale verktøy til presentasjon

Presentasjon av arbeid i fag kan gjøres på mange ulike måter. Noen digitale verktøy støtter lineære framstillinger, andre viser sammenhenger, mens en tredje kategori gir mulighet for å publisere innhold.

Strukturer presentasjonen din

Bruk av digitale presentasjonsverktøy hjelper deg med å sortere, organisere og formidle forståelsen din for et emne eller en problemstilling. Det kan også hjelpe deg med å forstå og vise fram sammenhenger i og mellom fag og hvilke erfaringer du har gjort deg i en læringsprosess.

Noen digitale presentasjonsverktøy gir verdifull visuell støtte i en muntlig presentasjon, mens noen verktøy gir deg mulighet til å publisere ferdig bearbeidet innhold.

Verktøyene som er listet opp under, har gratisversjoner, men du må gjerne ha pålogging for å ta dem i bruk. Opprett gjerne en egen brukerprofil for innlogging til slike verktøy.

Lysbildevisning

Lysbildevisning er det presentasjonsverktøyet vi er best kjent med. Vanligvis vises lysbildene fram på skjerm i klassen mens du har en muntlig fremføring. En lysbildepresentasjon hjelper deg med å sortere et innhold i en lineær rekkefølge. Du får øvelse i å ha en tydelig start, holde på et fokus underveis og ha en klar avslutning.

I tillegg til at lysbildevisning gir deg øvelse i å systematisere og formidle et budskap, øver du deg i å sammenstille tale fra manus med visuell støtte fra lysbildene mens du kommuniserer med et publikum.

Sammenhenger

Det finnes andre verktøy du kan bruke for å støtte en muntlig presentasjon visuelt. Disse kan hjelpe deg med å vise fram sammenhenger som ikke nødvendigvis er lineære.

Publisering

I noen sammenhenger skal du sette sammen og levere innhold uten en muntlig presentasjon. Her får du øvelse i å sortere og prioritere innhold samt ferdigstille tekster og sette dem i sammenheng med bilder og video.

Verktøy for publisering egner seg godt til samarbeid, fordi de kan ta opp i seg mye stoff.


Husk å ta hensyn til regler og lovverk ved åpen publisering av andres innhold.

Relatert innhold

Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 26.05.2020