Slik skriver du et søknadsbrev - Tverrfaglige temaer - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Slik skriver du et søknadsbrev

Gode råd for hvordan du kan sette opp et søknadsbrev når du skal søke jobb.

Jobbsøknaden er gjerne det første inntrykket som arbeidsgiveren får av deg. Den avgjør om du får komme til jobbsamtale og kanskje få jobben. Derfor bør du legge arbeid i å få til en god søknad.

En søknad skal alltid settes opp som et formelt brev, og den skal være forholdsvis kort. CV-en er et vedlegg til brevet, med en presentasjon av deg selv, utdanning og arbeidserfaring. CV-en er dessuten alltid nyttig å ha med når du oppsøker en arbeidsgiver for å spørre om jobb.

Større bedrifter har vanligvis et online søknadssystem som søkerne skal bruke. Da fyller du et skjema, men du må også skrive inn en søknadstekst og legge ved CV-en din.

Søknad og CV skal utfylle hverandre

Søknaden din skal være på maksimalt éi side. Skriv kort og poengtert om hvorfor nettopp du kan være rett person til den utlyste stillinga. Detaljene om utdanning og praksis skal stå i CV-en. Ikke gjenta dem i søknadsbrevet.

Avsender

Øverst i venstre hjørne skriver du navnet ditt og adressa di. Før også opp telefonnummeret ditt og eventuelt e-postadressa di.

Tips:

Når du søker på jobb, vil du gjerne framstå som profesjonell og seriøs. Hvis du har ei litt tullete e-post-adresse, kan det gi et dårlig inntrykk av deg. Da kan det være lurt å opprette ei ny adresse for mer formelle sammenhenger.

Dato

Datoen setter du på samme linje som postnummer og poststed, litt til høyre for midten.

Mottager

2–3 linjeskift under adressa di skriver du mottagerens navn og adresse. Dersom søknaden skal sendes til en bestemt person, skal firmanavnet stå øverst og personnavnet på linja nedenfor.

Overskrift

Lag ei overskrift som viser hvilken stilling du søker på, for eksempel "Søknad på stilling som ...". Overskrifta skal stå med fet skrift.

Innledning

Innledninga di skal være kort. Fortell hvordan du har fått vite om stillinga: Vis til hvor og når du har sett annonsen du svarer på. Dersom du har hatt en telefonsamtale med arbeidsgiveren i forkant, er det den du viser til. Gjenta at du søker på den utlyste stillinga.

Hoveddel

Fortell om deg selv, hvorfor du ønsker jobben, og hvorfor du tror du er rett person til stillinga. Det er viktig at du leser utlysningsteksten nøye, slik at du kan "spisse" søknaden inn mot de krava arbeidsgiver stiller til deg.

Ta med

  • personlige egenskaper og erfaringer som vil være nyttig i jobben
  • utdanning og praksis som arbeidsgiver etterspør spesielt
  • hvorfor du ønsker deg nettopp denne jobben

Avslutning

Bruk ei enkel og vennlig avslutning. Skriv at du gjerne møter til intervju, og signer søknaden.

Vedlegg

Det har blitt vanlig å sende bare søknadsbrev og CV i første omgang. Kopier av vitnemål og attester tar du med når du kommer så langt som til et jobbintervju. Sender du bare med CV, skriver du "1 vedlegg" litt under underskrifta di.

Hvis du er usikker på hva du skal legge ved søknaden, sjekk hva det står om dette i stillingsannonsen. Mangler denne informasjonen, kan du ta kontakt med arbeidsgiver og spørre.

Bilde

Det har blitt ganske vanlig å legge ved et bilde i søknaden. Det kan være en god idé, men her bestemmer du selv.

Tenk over/diskuter:

Hvordan kan for eksempel skrifttype, emojis, ordvalg og tone eller skrivefeil i en søknad påvirke arbeidsgiverens inntrykk av deg?

Relatert innhold

Skrevet av Marion Federl og Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 08.06.2020