Funksjonsmangfold - Funksjonsmangfold og fordommer - Tverrfaglige temaer - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Funksjonsmangfold

Oppgave

Funksjonsmangfold og fordommer

Hvilke utfordringer og fordommer møter de av oss som har en funksjonsnedsettelse? I disse oppgavene skal du reflektere over hvordan det kan oppleves å ha en synlig eller usynlig funksjonsnedsettelse.

Oppgave 1. Synlige funksjonsnedsettelser

Før du ser filmen:

  • Hvilke utfordringer tror du noen i rullestol kan møte?

  1. Var det noe som overrasket deg i filmen?

  2. Hvilke barrierer eller utfordringer møter personene på?

  3. Hvilke antakelser eller fordommer møter de på grunn av funksjonsnedsettelsen sin?

  4. Hva kan være grunnen til at mange har disse fordommene?

  5. Hva kan du og samfunnet gjøre for å inkludere personer med funksjonsnedsettelser enda bedre?

Oppgave 2. Usynlige funksjonsnedsettelser

Før dere ser filmen:

  • Tror du det er mange som har funksjonsnedsettelser uten at andre kan se det på dem?

  • Hvorfor kan det være vanskelig å ha en funksjonsnedsettelse som andre ikke ser?

Video: Norsk Revmatikerforbund / CC BY-NC-ND 4.0
  1. Var det noe som overrasket deg i filmen?

  2. Hvilke barrierer eller utfordringer møter personene på?

  3. Hvilke antakelser eller fordommer møter personene på grunn av funksjonsnedsettelsen sin?

  4. Tror du det er forskjell på fordommene de med usynlige funksjonsnedsettelser møter sammenlignet med de med synlige funksjonsnedsettelser? Begrunn svaret.

  5. Hva kan du og samfunnet gjøre for å møte personer med usynlige funksjonsnedsettelser på en bedre måte? Formuler minst tre konkrete forslag.

Oppgave 3. Sammenlikn ulike minoriteter

I denne oppgaven skal du se på likheter og forskjeller mellom ulike minoriteter i Norge. Ungdom med funksjonsnedsettelser er en minoritetsgruppe.

Velg ut en annen minoritetsgruppe. Det kan for eksempel være minoriteter knyttet til seksuell orientering eller kjønn, som homofile eller transpersoner, urfolksminoriteter som samer, nasjonale minoriteter som romfolk eller religiøse minoriteter som muslimer.

Sammenlikn ungdommene som tilhører denne minoriteten med ungdommer som har en funksjonsnedsettelse.

  1. Normer er forventinger til hvordan vi bør være, se ut og oppføre oss. Bryter de to minoritetsgruppene med noen normer i det norske samfunnet? Gi konkrete eksempler?

  2. Møter de to minoritetsgruppene noen av de samme fordommene? Gi konkrete eksempler.

  3. Møter de to minoritetsgruppene noen ulike fordommer? Gi konkrete eksempler.

  4. Noen kan tilhøre flere minoriteter på en gang. Et eksempel kan være en person som har en funksjonsnedsettelse, er homofil og muslim. Hvilke utfordringer kan en person som tilhører flere minoriteter møte?

  5. Reflekter over hva som er årsakene til fordommer mot minoritetsgrupper.

  6. Diskuter hva samfunnet kan gjøre for å inkludere ulike minoritetsgrupper på en god måte.


Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med Unge funksjonshemmede.

Kilder

Unge funksjonshemmede. (u.å.). Øvelser til undervisning. Hentet 22. mars 2022 fra https://ungefunksjonshemmede.no/ressurser/kurs/kronisk-inkludering/materiell/refleksjonsoppgaver/

Skrevet av Maren Hagen Fuglesang og Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 12.10.2022