Sosiale relasjoner og inkludering - Sosiale medier og inkludering - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Sosiale relasjoner og inkludering

Skrevet av Albertine Aaberge, Inga Berntsen Rudi, Gro-Anita Mortensen, Jan Erik Auen og Karl Henrik Aanesen.
Sist oppdatert 21.04.2021
Oppgave

Sosiale medier og inkludering

Finn og diskuter sammenhenger mellom språklig kommunikasjon, inkludering og sosiale medier. Kan dere ta med dere innsikten inn i arbeidet med klassemiljøet?

1) Forarbeid

Gjør overflatesøk på nett og finn ut hvordan ulike kilder beskriver

  • språklig kommunikasjon
  • sosiale medier
  • inkludering

Samarbeid to og to om å skrive en definisjon for hvert av de tre begrepene.

2) Beskriv

I denne oppgaven skal dere bruke aktivt definisjonene dere har funnet om språklig kommunikasjon, sosiale medier og inkludering.

Beskriv skriftlig, i samarbeid med en medelev

  • eksempler på hvordan språklig kommunikasjon inkluderer eller ikke
  • kjennetegn ved kommunikasjon i sosiale medier
  • positive og negative sammenhenger mellom sosiale medier og inkludering

3) Foreslå

Foreslå fem måter å bruke språklig kommunikasjon på for å inkludere medelever og andre i sosiale medier.

  • Vær så konkret som mulig.
  • Formuler muntlige setninger og foreslå gjerne hvordan emojis kan brukes sammen med ord.
  • Husk det er lov med humor!

Presenter forslagene i klassen og plukk ut noen favoritter.

4) Bruk favoritter

Gå på sosiale medier og bruk 5–10 minutter på å sende favoritter til andre i klassen.

5) Diskuter i klassen

  • Hvilken betydning har valg av språkbruk og emojis i sosiale medier for hvordan vi møtes ansikt til ansikt?
  • Hvordan kan vi bruke erfaringene fra disse oppgavene til å skape et godt klassemiljø?

😁😍😬😪😎😡☠🙉💘💥💣🗨🖐👌👍💪👄👦👧🧔👵🙎👨‍🎓


Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 20.11.2019