Jobb med kortfilmen Hva er en kvinne? - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Jobb med kortfilmen Hva er en kvinne?

Bli trygg på å kommunisere med barn og unge om ulike kjønnsidentiteter. Se filmen Hva er en kvinne?. Reflekter over og diskuter hva kjønn er, og hvordan det går an å snakke om det.

1. Før filmen: arbeid med temaet kjønn

Bruk gjerne fagartikkelen "Hva er kjønn?" som utgangspunkt for arbeidet med oppgavene.

  1. Bruk kilder og definer disse begrepene:

    - biologisk kjønn

    - kjønnsidentitet

  2. Hva forbinder du med begrepet "hen"?

  3. Hvorfor kan det være viktig å ha et begrep som "hen" og ikke bare bruke "han" og "hun"?

  4. På bildet ser du Conchita Wurst, vinneren av Eurovision Song Contest 2014. Hvorfor tror du mange reagerte på dette bidraget?

  5. Hva og hvem definerer forskjellen på dameklær og herreklær? Diskuter med medelev.


2. Se filmen Hva er en kvinne?

Se Hva er en kvinne? på bibliotekstjenesten Filmbib.

Logg inn med Bibliotekkortet.

3. Diskuter filmen

Diskuter spørsmålene.

  1. Hvordan startet diskusjonen i garderoben?

  2. Hvem er de ulike personene, og hva diskuterer de egentlig?

  3. Hva tenker dere er budskapet i filmen Hva er en kvinne? Begrunn.

4. Sorter og reflekter over argumentene

Personene du møter i kortfilmen Hva er en kvinne?, møtes og utveksler argumenter om kjønnsidentitet i kvinnegarderoben på et offentlig bad. Nedenfor skal du øve deg på å forstå vinklingen i argumentene.

Sorter argumentene i to kategorier: de som støtter en biologisk forklaring på kjønn, og de som støtter et syn på at kjønnsidentitet er en personlig opplevelse.

Er argumentene lette eller vanskelige å sortere, synes du? Hva er årsakene til det?

Oppsummering

Hvilke argumenter er enkle å plassere, og hvilke er vanskelige å plassere?

Sammenlign svarene dine med svarene til en medelev. Hva er likt, og hva er ulikt?

5. Identitet, kjønn og selvfølelse

Tenk deg at du arbeider med ungdom og må håndtere en konflikt som ligner det vi ser i filmen.

  1. Bruk kilder og definer begrepene:

    - selvfølelse

    - respekt

  2. Planlegg en samtale mellom partene i en slik konflikt.

    - Reflekter over hva som er viktig for å ivareta de ulike partene i denne samtalen.

    - Reflekter over metoder for konflikthåndtering dere kan ta i bruk.

6. Ytringer, medborgerskap og debatt

  1. Hvorfor blir personene i filmen så sinte og opprørte?

  2. Hvorfor stopper diskusjonen i garderoben ikke opp?

  3. Hvilken betydning har det for enkeltindivider i et samfunn å kunne

    - ytre meningene sine

    - lytte til andres meninger

    - vite hva medborgerskap betyr

  4. Hvilken betydning har det for samfunnet at alle kan

    - ytre meningene sine

    - lytte til andres meninger

    - vite hva medborgerskap betyr

  5. Reflekter over hvordan vi kan diskutere spørsmål om seksuell legning og lignende temaer på en god måte.

Oppgavene er laget i et samarbeid mellom Norsk filminstitutt og NDLA.

Relatert innhold

Fagstoff
Sokratisk seminar

Sokratisk seminar er en måte å organisere en utforskende samtale i klasserommet på. Her kan du få øvd deg på metoden.

Skrevet av Berit Andersen og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 07.03.2023