Utforsk framtidas norsk - Spå framtida til norsk talespråk - Norsk (SF vg3) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Utforsk framtidas norsk

Oppgave

Spå framtida til norsk talespråk

Hvordan høres norsk ut om 100 år? Her kan du jobbe med ulike oppgaver om språkutviklingen.

Oppgave 1

Del 1

"Dagens feilbruk er fremtidens bruk."

Helene Uri (Uri, 2004, s. 139)

  1. Hva mener språkforsker Helene Uri med påstanden ovenfor? Forklar med dine egne ord.

  2. Kjenner du eksempler som kan underbygge Uris påstand?

Del 2

Det er mange ting som påvirker hvordan norsk høres ut om 100–200 år. Gå sammen i mindre grupper og diskuter. Lag ei punktliste over det dere mener kan få innvirkning på hva som skjer med talespråket vårt i framtida. Ranger punkta etter hvor avgjørende dere mener de er for talespråkutviklinga.

Oppgave 2

Del 1

Sitt for deg selv. Beskriv hvordan du ser for deg at norsk talespråk er om 100 år. Underbygg framtidsbeskrivelsene dine med faktabaserte argumenter og eksempler.

Forslag til hvordan du kan starte beskrivelsen din:

  • Norsk talespråk om 100 år vil med stor sikkerhet være annerledes enn i dag.

  • Norsk talespråk vil sannsynligvis ikke endre seg noe særlig de neste 100 åra.

  • Norsk vil fremdeles være norsk for de som vokser opp om 100 år.

  • Norsk om 100 år vil antakelig være et blandingsspråk, i hvert fall med våre øyne.

  • Om 100 år er Norge sannsynligvis et tospråklig samfunn.

Del 2

Ta med deg beskrivelsen og argumentene til en større gruppe. La hvert gruppemedlem legge fram sin beskrivelse og sine argumenter før dere diskuterer og eventuelt konkluderer. Oppsummer hva dere har kommet fram til, for de andre gruppene i klassen.

Oppgave 3

blir ansett som den største trusselen mot norsk. Det er særlig stor bekymring for at norsk taper terreng til engelsk i høyere utdanning og i medie- og underholdningsbransjen.

  1. Hvilke andre samfunnsområder står overfor trusselen om domenetap?

  2. Hva kan være konsekvensene av domenetap på de ulike samfunnsområdene?

  3. Hva kan og bør vi gjøre for å unngå domenetap?

Oppgave 4

Regionaliseringa av det norske talespråket fører til at vi får større regioner der forskjellene mellom de lokale dialektene forsvinner til fordel for en regional talespråkvariant.

Skriv en fagartikkel eller lag en presentasjon der du drøfter fordeler og ulemper med en slik regionalisering, og reflekter til slutt over hvor langt du tror denne regionaliseringsprosessen vil gå.

Du kan lese mer om regionalisering i artikkelen "Vil dialektene dø?".

Oppgave 5

Velg en av oppgavene nedenfor.

  1. Skriv en fagartikkel eller lag en presentasjon der du først gjør greie for hva som er med på å påvirke framtida til det norske talespråket, og deretter reflekterer over hvordan norsk vil høres ut om 200 år.

  2. Velg en konkret endringstendens i det norske ordforrådet, norsk grammatikk eller norske språklyder, for eksempel sammenfallet mellom kj-lyden og sj-lyden. Skriv et essay der du reflekterer over årsakene til at mange lar seg provosere av slike endringer.

Kilde

Uri, H. (2004). Hva er språk. Universitetsforlaget.

Skrevet av Christian Lund.
Sist faglig oppdatert 05.04.2022

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Utforsk framtidas norsk

Gå til faget: Norsk (SF vg3)

Gå til emne: Språk, kultur og identitet