Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Hvordan skrive fagartikkel om tekst i kontekst?

Skriv innledning, avslutning og tittel

CC BY-NC 4.0

Hvordan skal du gå fram for å lage en god innledning, avslutning og tittel?

Oppgave

Skriv innledning, avslutning og tittel til fagartikkelen

Når du er ferdig med hoveddelen, er du klar for å skrive innledning og avslutning. Nå skal vi se på hvordan du kan gjøre det og samtidig få til den magiske røde tråden. Vi kroner selvfølgelig verket med en tittel som fenger.

Del 1: Diskuter i grupper

Dere skal skrive en fagartikkel om tekst i kontekst.

  • Hva kjennetegner ei god innledning?

  • Hvilke momenter bør være med i innledninga?

Del 2: Vurder tre innledninger

Del 3: Skriv innledninga

Skriv ei innledning til fagartikkelen din. Du kan velge noen av teknikkene du lærte i del 2, eller lage din helt egen. Husk uansett at du må

  • introdusere tekstene du skal skrive om

  • introdusere temaet du skal skrive om

Del 4: Diskuter i grupper

Les innledninga og avslutninga til modellteksten under. Diskuter:

  1. Hvilke virkemidler bruker skriveren for å sy sammen innledninga og avslutninga?

  2. Hvilke momenter er med i avslutninga?

Innledning:

"Hvor fri er jeg?", spør 20-åringen Sofia seg selv, og leserne, om i boka Skamløs (2017). Utdraget handler om Sofias oppvekst, motgang og medgang. Ordet "frihet" er tett knytta til den tida vi lever i her og nå. Norske kvinner, og menn, har mer frihet enn noensinne. De er selvstendige og kan selv avgjøre hvordan de vil forme livene sine. Det liker vi i hvert fall å tro. Men om vi går 1000 år tilbake i tid, til vikingtida, hvordan sto det til med kvinnenes selvbestemmelse da? Og kan vi finne ut hvordan kvinnerollen har forandra seg ved å utforske Sagaen om Gunnlaug Ormstunge og Sofias fortelling?

(Hoveddel)

Avslutning:

De to tekstene om unge kvinners liv, fortalt med 1000 års mellomrom, viser oss altså at kvinners valgmuligheter og innflytelse over eget liv har forandra seg mye. Helga må ta hensyn til kollektivet, mens dagens unge kvinner først og fremst kan tenke på seg selv. Men Sofias historie viser også at vi har mange uformelle normer å ta hensyn til, selv om dette kanskje ikke er så bevisst. Det går ikke an å spå i framtida, men jeg vil tippe at kvinner i Norge i år 3000 også lever i frihet. Som flokkdyr flest, vil de imidlertid også søke aksept ved å tilpasse seg forventningene. Men hvilke uskrevne normer som gjelder for denne kvinnen i framtida, det vet vi ingenting om.

Del 5: Skriv avslutninga til fagartikkelen din

Skriv avslutninga til fagartikkelen. Noen tips:

  • Les gjennom innledninga og grip tak i poeng fra denne. Da får du til en sirkelkomposisjon og en rød tråd i teksten din.

  • Du kan gjerne reflektere over det du har skrevet i hoveddelen, men unngå å gjenfortelle alt en gang til.

  • Det går også an å skrive om et framtidsperspektiv eller reflektere mer selvstendig over tekstene du har lest.

Del 6: Diskuter

  • Hva kjennetegner en god tittel?

  • Hva kjennetegner en dårlig tittel?

  • Hva syns dere om overskrifta til modellteksten: "Kvinnekår i 1000 år"?

Del 7: Lag en tittel

Lag en tittel til fagartikkelen din. Husk at gode titler

  • ikke er for lange

  • gjenspeiler tekstens innhold

  • fanger leserens oppmerksomhet

Skrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 19.03.2021