Hopp til innhold
Oppgave

Eksempler på eksamensoppgaver for helse- og oppvekstfag

Her finner du eksempler på ulike typer oppgaver du kan få til muntlig-praktisk eksamen i naturfag. Øv alene eller sammen med andre, og bli best mulig forberedt!

Hvordan er eksamensoppgavene utformet?

Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven kan du få oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver, der du skal velge en av disse.

Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og det forsøket du har valgt.

Oppgave 1. Teknologi og bærekraft

Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til helse- og oppvekstfag og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.

Ta gjerne utgangspunkt i oppgaven Utforsk hjelpemidler og velferdsteknologi.

Aktuelle stikkord

  • Hva er teknologi? Gi eksempler.
  • Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
  • Hvilke fordeler gir denne teknologien?
  • Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
  • Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmåla?
  • Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forsøk

Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillinga du har jobbet med.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • utforske egenskaper og reaksjoner til noen stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget utdanningsprogram

Oppgave 2. Stoffer

Gi eksempler på viktige stoffer i helse- og oppvekstfag. Velg deg ett stoff som du går i dybden på.

Aktuelle stikkord

  • Hvordan kan ulike stoffer systematiseres i ulike grupper?

  • Hvordan vi kan undersøke egenskapene til dette stoffet (eksempler på forsøk)?

  • kjemisk oppbygning

  • kjemiske reaksjoner
  • risikovurdering og håndtering
  • vurdering av stoffet med tanke på bærekraft

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Egenskapene til ulike typer plast

Forsøk: Tetthet og løselighet til ulike stoffer

Forsøk: Syrer og baser i yrket ditt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske egenskaper og reaksjoner til noen stoffer og stoffblandinger som er relevante for eget utdanningsprogram
  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Oppgave 3. Helse og livsstil

Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.

Presenter det du finner ut.

Tips!

I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.

Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.

Aktuelle stikkord

  • Hva menes med helse?
  • Hva er livsstil?
  • Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
  • Hva mener du kjennetegner god helse?
  • Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
  • Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 4. Mat og helse

Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).

Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).

Aktuelle stikkord

  • Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
  • Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
  • Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
  • Hva menes med næringsstoffer?
  • Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
  • Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.

  • Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.

  • Hva mener vi med et variert kosthold?
  • Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
  • Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.

Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Påvisning av monosakkarider

Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk

Forsøk: Påvisning av stivelse og proteiner

Forsøk: Enzymer i spytt

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

  • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

Oppgave 5. Mikroorganismer

Lag ei problemstilling eller en case hvor du får drøftet hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse. Bruk aktuelle forsøk som en del av drøftinga di.

Aktuelle stikkord

  • Hva er mikroorganismer? Gi en kort oversikt over ulike typer.
  • Hvordan kan mikroorganismer være både nyttige og skadelige for oss?
  • Hvordan spres smitte?
  • Hvordan kan vi forhindre spredning av smitte?
  • Tenk deg at du jobber på et sykehjem. Det nærmer seg influensasesong. Foreslå mulige tiltak for å hindre spredning av smitte på sykehjemmet. Vurder tiltakene med tanke på

    • hvor effektive de er
    • hvor kostbare de er å gjennomføre
    • hvor inngripende de er i folks hverdag
Forsøk

Forslag til forsøk

Forsøk: Håndtering av smitteavfall

Forsøk: Undersøk mikroorganismer

Forsøk: Mikroskop – innstilling og bruk

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte hvilken betydning mikroorganismer har for kropp og helse

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Oppgave 6. Presenter ei selvvalgt problemstilling

I løpet av skoleåret har du jobbet med ei selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.

Aktuelle stikkord

  • Hvorfor valgte du denne problemstillinga?
  • Hvilke hypoteser har du jobbet med?
  • Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
  • Hva fant du ut?
  • Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
  • Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk

Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillinga du har jobbet med.

Kompetansemål i læreplanen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder

  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte

  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv

Kilde

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04

Skrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 16.05.2023