Bruk NABC-metoden i idéutvikling - Medieuttrykk 3 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Bruk NABC-metoden i idéutvikling

Du har en genial idé, men får ikke den responsen du ønsker. Prøv NABC-metoden for å kvalitetssikre og utvikle idéen videre.

I denne oppgaven skal du bruke NABC-metoden som en sjekkliste for å teste ut en idé i en tidlig fase av produksjonsprosessen. NABC-metoden kan hjelpe deg å finne ut hvem som er publikummet ditt, og hva idéen din gjør for dem. Kanskje erfarer du underveis at det er ting du kan justere for å forbedre idéen din?

Om NABC-metoden

NABC-metoden ble opprinnelig utviklet på Stanford Research Institute i USA og retter fokuset mot brukerne og deres behov. I dag brukes metoden også av kreative hoder i idéutviklingsfasen.

NABC står for:

For at en idé skal kunne brukes, bør du ha klare svar på dette:

N står for behov – need

Hvilket behov dekker idéen din? Oppfyller idéen et reelt behov? Gir den noe som publikum trenger eller ønsker seg?

A står for framgangsmåte – approach

Hvordan vil du lage og utforme idéen? Tenk over hvilke(n) medieplattformer, medieuttrykk eller formater som kan passe. Skal du lage en kampanje i sosiale medier eller på papir, lage en app, produsere radio eller film? Hvordan skal det se ut? Skal uttrykket være tradisjonelt eller moderne? Lag gjerne skisser, grovklipp eller en prototype.

B står for fordeler – benefits

Hvordan vil idéen din gjøre livet til publikum bedre? Vil den få dem til å le eller gråte, eller bli opplyst og informert? Vil den gjøre at de tar del i noe nytt? Vil idéen gi en eventuell oppdragsgiver fordeler?

C står for konkurranse – competition

Hva finnes fra før? Hvis noe lignende allerede finnes, hvorfor er din idé bedre?

Oppdraget: Utvikle og presenter en idé

1. Start med idéen (velg A eller B)

A) Finn fram til en tidligere idé som du ikke har fått utviklet videre, eller skap en ny.

B) Bli inspirert av behovene som en videregående klasse har listet opp som svar på spørsmålet: "Hva kunne gjort skolehverdagen lettere?" (se forslagene i tekstboksen under).

Har du liknende behov, eller kan du finne på andre ting som hadde gitt en bedre hverdag?

Hva kunne gjort skolehverdagen lettere?

Dette spørsmålet ble stilt i en klasse på en tilfeldig valgt videregående skole i Norge. Kan svarene inspirere deg til å utvikle en idé?

  • Jeg vil bestille take-away fra skolekantina

  • Jeg har lyst til å ha det gøy i friminuttene

  • Jeg trenger informasjon om endringer i timeplan og prøvedatoer

  • Jeg vil booke lydrommet etter skoletid

  • Jeg vil være mer sosial med andre

  • Jeg orker ikke stanken i klasserommet etter gymtimen. Hvis bare klassekameratene mine hadde begynt å dusje etter gymmen …

  • Jeg vil ha hjemmekontor én dag i uka

2. Gjør research

Ta deg god tid til research og kildearbeid. Finn tall, statistikk og snakk med relevante kilder slik at du kan utvikle idéen videre ut ifra kildenes opplysninger.

Når du har gjort research, kan du vurdere idéen med et mer kritisk blikk.

Bruk stegene i NABC-metoden som en sjekkliste for å svare på hvordan

  • idéen din dekker et behov (N – need)

  • du vil lage og utforme idéen (A – approach)

  • idéen har fordeler (B – benefits)

  • idéen din skiller seg ut / møter konkurransen fra andre (C – competition)

3. Lag en pitch

Forbered en kreativ h for å overbevise andre om at idéen din er god.

Unngå å strukturere pitchen etter NABC-metoden trinn for trinn. Forsøk heller å bruke vurderingene du har gjort for å begrunne idéen og valgene du tar, og lag en original framføring.

Et godt råd fra bransjen er: "Keep it simple, stupid!" Start gjerne med et utsagn som vekker nysgjerrighet. Du kan illustrere pitchen din med enkle skisser eller stillbilder. Ikke grav deg ned i detaljer, det gidder ingen å høre på.

Og husk: Dersom ikke du er entusiastisk, blir ikke andre det heller.

Relatert innhold

Fagstoff
NABC-metoden

NABC-metoden er en metode for vurdering av ideer som setter brukernes behov i sentrum.

Fagstoff
Pitching

Du har en kjempegod idé til en kortfilm. Men det koster mange penger å produsere filmen. Da trenger du en god pitch.

Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 10.12.2021