Mediepåvirkning fra influensere - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Mediepåvirkning fra influensere

En influenser kan nå mange med innleggene sine og har dermed makt til å påvirke holdninger og handlingsmønstre hos en stor målgruppe. Dette gjør dem til attraktive reklameprofiler. Som opinionsledere har influenserne også et samfunnsansvar.

Attraktive reklameprofiler

En influenser er en person som ytrer seg offentlig i sosiale medier for å påvirke følgerne sine. Reklamebransjen har nå flyttet en stor del av markedsføringen over på sosiale mediekanaler og bruker influensere i markedsføringen av ulike produkter.

Influensermarkedsføring kan beskrives som markedsføring hvor en annonsør engasjerer en influenser. Influenseren skal profilere annonsørens produkter eller tjenester og får en avtalt godtgjørelse. Det sponsede reklameinnholdet publiseres på ulike digitale plattformer, som Instagram, YouTube, Snapchat, Facebook og TikTok.

Tenk over

Har du noen gang kjøpt et produkt som ble anbefalt av en influenser?

Bredt utvalg av kategorier

Influensere produserer reklame for flere hundre millioner kroner i året, og det er ikke bare mote- og skjønnhetsprodukter de markedsfører. Influensere samarbeider med annonsører i et bredt utvalg kategorier. Treningsblogger og influenser Jørgine Massa Vasstrand er kjent under navnet Funkygine. Instagram-posten under er et resultat av et reklamesamarbeid med en brødprodusent. Slik presenterer hun sitt nylanserte Fiberbrød på Instagram:

Å jobbe som influenser

Mange influensere er selvstendig næringsdrivende og tjener godt med penger på virksomheten sin. Arbeidsoppgavene går ut på å produsere og publisere videoer, tekster og bilder, og dette krever at de er aktivt til stede i sosiale medier. Målet er å skape et godt forhold til målgruppen og bygge opp en merkevare over tid. Men mange av de største profilene har avtaler med flere annonsører samtidig, og dette kan svekke troverdigheten til både influenseren og merkevaren.

Vanlige arbeidsoppgaver for en influenser
  • produsere og publisere innhold på vegne av annonsører
  • ta bilder, lage video, skrive omtale
  • markedsføre produkter
  • være aktivt til stede i sosiale medier
  • kundepleie og kundekontakt: pleie nåværende kunder (annonsører) og jobbe for nye avtaler
  • gjennomføre kundeaktiviteter og arrangementer
  • mediehåndtering

Kilde: Utdanning.no

Digitale opinionsledere med ansvar

En influenser kan nå mange med innleggene sine og har dermed makt til å påvirke holdninger og handlingsmønstre hos en stor målgruppe. Internettprofiler med mange følgere kan betegnes som digitale opinionsledere. En opinionsleder er en person som øver innflytelse på andres holdninger eller påvirker beslutningene deres.

Flere influensere har fått kritikk for å produsere innhold som bidrar til å skape kroppspress og gi ungdommer negativt selvbilde. Som opinionsledere har influenserne samfunnsansvar. Siden de når ut til mange med medieinnholdet sitt, er det viktig at de går foran som gode rollemodeller.

Vi reagerer ulikt på mediepåvirkning fra influensere. Forskning viser at hvordan du oppfatter det som blir sagt eller skrevet, er avhengig av hvem du er, og av hva slags bakgrunn og erfaringer du har.

Merking av reklame i sosiale medier

Det kan gjerne virke som om influensere viser tilfeldige glimt fra hverdagen sin. I virkeligheten er innleggene ofte nøye planlagt og regissert. For publikum kan det være vanskelig å skille mellom reklame og ikke-kommersielle innlegg, fordi sponset innhold blandes sammen med influenserens private innlegg.

Det er viktig at influenserne følger lover og regler for merking av reklame i sosiale medier. Det skal være et klart og tydelig skille mellom sponset innhold og private innlegg. Forbrukertilsynet skal forhindre ulovlig markedsføring i Norge. Tilsynet jobber med mange saker som omhandler uetisk og dårlig merket reklame på sosiale medier.

Sett deg inn i lover og regler for merking av reklame på sosiale medier:

Video: Forbrukertilsynet / Begrenset bruksrett
Kilder

Fagutvalget for influensermarkedsføring (2020, 26. oktober), hentet fra https://fim.as/62330-Om-Fim

NRK TV (2020), Innafor, hentet fra https://tv.nrk.no/serie/innafor/2020/MDDP12100320

United Influencers (2020, 26. oktober), hentet fra https://unitedinfluencers.no/2019/12/03/er-de-storste-trendene-innen-influencer-markedsforing-2020/

Utdanning.no. (2020, 26. oktober), hentet fra https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/influenser

Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 26.10.2020