Ulike faser i produksjon av medieuttrykk - Sjekkpunkter i elevproduksjoner - Mediesamfunnet 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Ulike faser i produksjon av medieuttrykk

Fagartikkel

Sjekkpunkter i elevproduksjoner

Jobber du målrettet og systematisk i alle faser av en produksjonsprosess, vil det sikre en god arbeidsflyt og at sluttproduktet ditt får god kvalitet.

Å finne ut at du har glemt batteri, ikke har sikkerhetskopi, eller at lyden ikke fungerer som ønsket, hører med når du øver deg i å bli en profesjonell medieprodusent. Kanskje har du opplevd at du ikke ble ferdig i tide og fått beskjed om at deadline er hellig i mediebransjen? Kanskje har du også møtt på det som kalles Murphy’s Law: «Alt som kan gå galt, går galt.»

En sjekkpunktliste kan bidra til at du møter mindre motstand og færre utfordringer i neste produksjon.

Før produksjon

Avklaringsfase

  • Hold brief, kickoff eller redaksjonsmøte, avklar og definer behov, oppdrag, utgangspunkt og problemstillinger.
  • Er målet for arbeidsoppgaven forstått? Hva er formål for produksjonen?
  • Hvilket budskap skal ut? Hva er det oppdragsgiveren ønsker? Spør helt til du er sikker på at du har forstått det riktig.
  • Kartlegg og undersøk målgrupper, lag personas.

Planlegging

  • Få en oversikt over rammene for produksjonen, tid og ressurser.
  • Hvem bidrar, og hvilke kompetanser og nettverk har disse personene?
  • Hvor lang tid har dere på dere? Hvem gjør hva?
  • Hvilket utstyr trengs og er tilgjengelig?
  • Lag en produksjonsplan for å holde tidsfrister.

Inspirasjon, idéutvikling og design

  • Åpne opp for mulige ideer. Det er viktig å jobbe fram mange gode ideer som dere kan assosiere videre ut fra. Det er ikke et mål i denne fasen at ideene skal være realistiske.
  • Bruk penn, papir og tegnesaker. Gå på steder du vanligvis ikke jobber, for å hente inspirasjon. Bruk ulike teknikker for idémyldring, og jobb sammen med andre.
  • Systematiser, snevre inn og konkretiser ideene. Nå kan dere begynne å jobbe fram de realistiske løsningene.
  • Gjør grundig research. Snakk gjerne med noen som har god kjennskap til temaet.

Produksjon

Forberedelser

  • Dobbel- og trippelsjekk teknisk utstyr.
  • Hvilke filformater og tekniske kvaliteter kreves for å gjennomføre jobben?
  • Fins det produksjonsrammer hos oppdragsgiver, som for eksempel en designmanual?
  • Forbered og prøv ut teknikker for redigering i forkant, der det er relevant.
  • Sjekk hvilke lover og regler som angår din produksjon. Det kan for eksempel være åndsverksloven, personvernloven, Vær varsom-plakaten, markedsføringsloven.
  • Planlegg eventuelle opptak. Hvilke virkemidler og fortelleteknikker skal du bruke i opptakene? Hvordan sikrer du at du får nok råopptak? Hvilket utstyr, innstillinger og omgivelser trenger du?

Innsamling, redigering og etterarbeid

  • Gjennomfør opptaksplaner eller planlagte intervju.
  • Sjekk at alt fungerer både innholdsmessig og teknisk før du avslutter situasjonen for opptak og innsamling av innhold.
  • Lag sikkerhetskopi av alt innhold.
  • Lag dokumentstruktur på datamaskinen der du skiller mellom arbeidsfiler og publiseringsfiler.
  • Bruk relevante redigeringsprogrammer og funksjoner for redigering.
  • Språkvask og faktasjekk: Ved bruk av kilder, sjekk at du krediterer riktig. Hvis du har intervjuet noen, sørg for at du har stavet navnet deres rett. Dobbelsjekk sentrale fakta, og sjekk rettskriving.

Publisering

  • Eksporter i riktig filformat og størrelser.
  • Publiser til avtalt tid, slutt å flikke i tide.
  • Hva er responsen? Gjør endringer og juster dersom det er mulig og nødvendig.
Skrevet av Ragnhild Risholt Kleppe.
Sist faglig oppdatert 11.07.2017