Ulike faser i produksjon av medieuttrykk - På jobb i Popsalongen - Mediesamfunnet 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Ulike faser i produksjon av medieuttrykk

Fagartikkel

Hvordan blir et radioprogram til?

Et tre timer langt live musikkmagasin på radio med gjester er krevende. Research og klargjøring av studio er viktig før sending, og under gjennomføringen må konsentrasjonen ligge på kjøreplanen, men du må også kunne takle uforutsette hendelser.

Hvilket innhold har Popsalongen?

Popsalongen er et musikkmagasin som gikk daglig på NRK P3. Programmet var et tre timers radioprogram som handlet om popkultur. P3 er NRKs musikkanal, og målgruppa er primært ungdom. P3 har hovedfokus på populærmusikk, humor og nyheter.

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0

Før sending

En stor del av arbeidsdagen til en radiomedarbeider foregår før sending. Når Popsalongen går på lufta kl. 13, har Siri allerede fire timer bak seg med research og utarbeiding av kjøreplan.

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0

De to første timene går med til å sjekke norske og utenlandske musikknettsteder på jakt etter aktuelle nyheter.

Dagens gjest

I tillegg forbereder programlederen seg til intervjuet med dagens gjest.

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0

Lydteknikk

Lydtekniker Helgar Torgvær gjør klar mikrofoner og instrumenter til musikere som skal spille "live" i studio. Han sørger også for at alle linjer mellom miksebord og studio er koblet opp. Siden artistene dukker opp underveis i programmet, må lydsjekken ofte gjøres i plateavspillingspausene.

Video: Kristin Eriksen Vold / CC BY-SA 4.0

Kjøreplan

Før programmet går på lufta, blir det lagd en kjøreplan. Kjøreplanen viser hvilke innslag som skal være med i programmet, hvor lenge hvert innslag varer, og hvilke lydkilder som skal brukes. Lydmikseren legger de ferdiglagde lydklippene klar på harddisken.

Siden Popsalongen er et musikkprogram, får programlederen en halvferdig kjøreplan fra musikkavdelingen, hvor musikkinnslagene allerede er lagt inn. Programlederens jobb er da å legge inn studiostikk mellom musikkinnslagene.

Et studiostikk er en monolog eller dialog som binder de ulike innholdselementene i programmet sammen. Dersom programlederen har invitert en gjest i studio, må dette innslaget også inn i kjøreplanen.

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0

I studio

Utfordringen for programlederen i Popsalongen er å snakke seg gjennom en tre timers direktesending uten å miste fokus. Da er det viktig å være glad i å snakke og være genuint interessert i det temaet programmet handler om.

Video: Kristin Eriksen Vold / CC BY-SA 4.0

Om å holde fokus og å snu rundt på planer

Selv om sendingen er godt planlagt, er det viktig å kunne snu seg kjapt dersom noe uforutsett skulle dukke opp.

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0

Lydmiks

Lydmikseren Anders styrer programavviklingen og sørger for at alle lydinnslag går på lufta når de skal. I andre radiokanaler hender det at programlederen også har ansvaret for denne jobben.

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0

Kontakt med lytterne

Kontakt med lytterne er viktig. Programlederen mottar en strøm av SMS-meldinger mens programmet pågår. Noen lyttere får tilbakemelding direkte på lufta, andre får svar via tekstmelding. Fortløpende kommunikasjon med lytterne er vanlig i direktesendt radio.

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0

Hvordan få jobb i radio?

Video: Kristin Eriksen Vold, Thomas Nupen / CC BY-SA 4.0
Skrevet av Thomas Nupen og Kristin Eriksen Vold.
Sist faglig oppdatert 18.12.2017