Virkemidler og lyddesign - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Virkemidler og lyddesign

Her finner du lydfiler der du lærer om grunnleggende tekniske funksjoner og virkemidler du kan bruke i redigeringsrommet. Du får også en innføring i lyddesign.

Lyd: funksjoner og virkemidler

0:00
-0:00
Lyd: Håkon Braaten / CC BY-SA 4.0
Transkripsjon av lydklippet "Lyd: funksjoner og virkemidler"

I et innspillings- og redigeringsprogram har man mange hjelpemidler tilgjengelig for å endre på hvordan lyden høres ut. Vi skal se nærmere på tre ting: EQ, kompresjon og reverb. Jeg skal nå gå gjennom hva disse er og lære deg litt mer om hvordan disse fungerer.

EQ, eller equalizer, betyr å utligne. EQ-er kommer i mange forskjellige varianter, og den enkleste og muligens mest vanlige er den du finner på et stereoanlegg for eksempel i bilen eller på TV-en. Det er der hvor du kan stille på bass og diskant. Kort fortalt så er dette to filtre som øker eller trekker fra volumet på to bestemte frekvenser. Etter at man har tatt et lydopptak, kan dette være noe vi har behov for å gjøre, men i redigeringsprogrammet vårt kan man gå inn og endre på frekvenser med en kirurgisk presisjon. Grunnen til at dette kan være nyttig, er at det kan hende at det er noen frekvenser i opptaket ditt som kan oppleves som plagsomme.

Eksempel:
Nå hører du at jeg har fjernet all bass i stemmen min.
Nå hører du at jeg har fjernet all diskanten i stemmen min.


Vi kan også komprimere lydopptaket ved hjelp av en kompressor. Kompressorens hovedoppgave er å redusere dynamikkområdet og jevne ut lydopptaket, dempe de sterkeste lydene og dra opp de laveste. Med en kompressor blir lyden litt tightere, og den er med på å farge lyden på en spesiell måte.

Eksempel:
Nå er stemmen min ukomprimert.
Nå er stemmen min veldig hardt komprimert.

Reverb, eller klang eller gjenklang, er en av de effektene som blir mest brukt på lyd. Reverb simulerer forskjellige rom lyden spilles av i. Man har små rom, som en garasje eller et bad, og man har større rom, som for eksempel en kirke.

Eksempel:
Dette er et eksempel på et stort rom.
Dette er et eksempel på et lite rom.

Klang blir ofte brukt for å skape en bredde og en dybde og for å lime sammen forskjellige lydopptak slik at det høres ut som at de er tatt opp i det samme rommet, men det kan også brukes kreativt for å skape en stemning, for eksempel.

Alt dette jeg har gått gjennom nå, kan på en måte sammenlignes med det å redigere et bilde. Du kan ved hjelp av filtre eller en annen form for etterbehandling tilføre en spesiell feeling eller endre på hvordan lyden var originalt. Hovedtrekkene disse har felles, er at de på en måte fargelegger lyden din. EQ, kompresjon og reverb er kanskje de effektene du kommer til å møte først, da de er som oftest mest brukt. Du kan komme langt med disse tre, så lær dem godt.

Lyddesign

0:00
-0:00
Lyd: Håkon Braaten / CC BY-SA 4.0
Transkripsjon av lydklippet "Lyddesign"

Nå vi se nærmere på hvordan du, ved hjelp av lyder og effekter, kan skape en stemning og underbygge en historie. Dette kalles lyddesign.

Det finnes flere elementer innenfor lyddesign, men de tre viktigste er: musikk, hvilken stemning ønsker man at lytteren skal oppleve, foley, lyder som får handlinger til å føles mer ekte, og ambiens, som er omgivelser.

For å ta et eksempel så sier vi at du nå har spilt inn en fortelling. Nå har du flere forskjellige hjelpemidler tilgjengelig for å underbygge dramaturgien i fortellingen din. Ved hjelp av effekter og musikk kan du tydeliggjøre stemningen fortellingen din har. I neste eksempel skal jeg vise hvordan samme setning kan oppleves helt forskjellig, kun ved bruk av musikk.

Eksempel:
"Der så jeg henne. Hun kom mot meg, og lite visste jeg om hva som kom til å skje med meg nå." (Setningene blir sagt to ganger, først med skummel musikk og så med romantisk musikk.)

For å videreføre dette litt mer kan man også bruke lyder til å underbygge poengene, og de kan være med på å fortelle historien din. Jeg kan for eksempel legge på lydene som lages av en gjenstand.

Eksempel:
"Der lå jeg på posten min i skogen. Jeg ladet geværet mitt. Jeg pustet dypt inn. Så skjøt jeg." (Et geværskudd høres.)

I forrige eksempel kan man også, ved hjelp av lyd, fortelle mer om hvordan omgivelsene er og da skape litt mer liv til historien.

Eksempel:
"Der lå jeg på posten min i skogen. Jeg ladet geværet mitt. Jeg pustet dypt inn. Så skjøt jeg." (Fuglelyder og lyden av vind i bakgrunnen før geværskuddet.)

Lyder fra omgivelser kan man ta opp selv, og disse kan jo brukes til mye forskjellig. For eksempel så trenger jo ikke lyden av en gren som knekker, være akkurat det. Kanskje du kan klippe i den og ved hjelp av prosessering og effekter bruke den som en tromme i musikk, for eksempel? Så lek deg med det, og prøv deg fram, du har jo uendelig med muligheter.

Om produsent og lydtekniker Håkon Braaten

Produsent og lydtekniker Håkon Braaten har produsert disse lydfilene om lydproduksjon. Han er utdannet musiker fra Westerdals Oslo ACT.

Han har jobbet med lyd profesjonelt siden 2014, har vært med på å produsere musikk for flere artister samt vært aktiv med turnévirksomhet. Han produserer også en rekke podkaster.

Han produserer blant annet podkaster som Historiepodden, Skrekkpodden og Truecrimepodden ukentlig og flere av podkastene til TV 2 og til bedrifter og organisasjoner som Tono og Unicef.





Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 04.05.2020