Pornografi og pornofisering - Hvordan snakke om porno? - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLAHopp til innhold
Læringssti
Du er nå inne i en læringssti: Pornografi og pornofisering
Skrevet av Ragna Marie Tørdal og Caroline Nesbø Baker.
Sist oppdatert 17.06.2022
Skrevet av Ragna Marie Tørdal og Caroline Nesbø Baker.
Sist oppdatert 17.06.2022
Oppgave
Hvordan snakke om porno?
Porno er en del av mange ungdommers liv, men blir ofte ikke snakket om. I 2021 laget Asan en reklamefilm som tar opp påvirkningen fra porno. Se filmen og diskuter hvordan vi kan snakke om porno og seksualitet i klasserommet.
En kort beskrivelse av reklamefilmen "Intimitet"
I denne reklamefilmen ser vi vi Espen og Emilie som kliner og har samleie. De er intime, ser hverandre i øynene, er oppmerksomme og berører hverandre forsiktig og sensuelt. Vi ser også at de fomler litt, Espen får ikke opp bh-en til Emilie, og Emilie tar av Espen sokkene. Samleiet mellom Espen og Emilie stopper opp underveis, uten at vi helt vet grunnen. Men de reagerer med å smile og holde kjærlig rundt hverandre.
Som en kontrast til bildene av det intime forholdet mellom Espen og Emilie ser vi i første del av filmen en chat mellom Espen og kameraten Chris. Chris spør om hvordan det gikk i går og bruker mange ord fra porno: "BJ", "doggy" og "anal". Espen starter med å svare at han tror han er litt forelsket, før han sletter meldingen. I stedet svarer han at hun var rett på "reverse cowgirl" og kom tre ganger.
Som en kontrast til bildene av samleiet i andre del av filmen ser vi en chat mellom Emilie og venninnen Helene. Helene skriver "Hvordan gikk det i går?" og "Stor?". Emilie starter med å svare at "det var helt fantastisk", før hun sletter meldingen og i stedet sender en emoji av en aubergine og en med et blunkefjes og utstrakt tunge.
Til slutt blir det vist en tekstplakat som forteller at mange ungdommer ser porno i flere år før de debuterer seksuelt. Så kommer et spørsmål om hva det gjør med oss og en oppfordring om å ta vare på intimiteten.
Til læreren
For noen elever kan dette temaet være ubehagelig å snakke om. Læreren bør derfor kjenne klassen godt og høre med elevene i forkant om hvordan de synes det er best å jobbe med temaet.
Det kan også være lurt å la elevene jobbe i grupper som de er trygge på, og gjøre det klart at det er greit å ikke si noe hvis de ikke ønsker å delta i diskusjonen.
Noe annet som kan være lurt, er å gjøre det klart for elevene i forkant at de ikke skal dele personlige erfaringer og opplevelser.
Hvis enkelte elever ikke ønsker å delta, bør de få mulighet til å la være eller gjøre alternative oppgaver.
Oppgave 1. Påvirkning fra porno
Se filmen og diskuter:
Hva slags syn på seksualitet synes dere denne reklamefilmen formidler?
På hvilke måter kritiserer filmen påvirkningen fra porno?
Tror dere denne filmen gir et riktig inntrykk av hvordan noen ungdommer snakker sammen på sosiale medier i dag?
Hvorfor tror dere Asan har valgt å lage en slik reklamefilm?
Denne reklamefilmen ble fjernet fra YouTube og Facebook fordi den viste seksuelle handlinger og nakenhet. Hva tenker dere om at denne typen filmer blir sensurert?
Oppgave 2. Hvordan snakke om porno i klasserommet?
Porno kan være et følsomt tema å ta opp i klasserommet. Diskuter i grupper:
Her er noen tips til hvordan dere kan snakke om porno i klasserommet. Er dere enige eller uenige i tipsene? Begrunn svaret.
Unngå å dømme andre.
Ikke bli for personlig og unngå å fokusere på egne erfaringer.
Humor er fint, men ikke gjør narr av hverandre.
Hva tror dere selv er det viktigste for å få til en åpen og inkluderende samtale om porno i klasserommet? Formuler minst to konkrete tips.
Oppgave 3. Pornotabu?
Er det tabu å snakke om porno mellom
venner, venninner og klassekamerater
foreldre
slektninger
elever og lærere i klasserommet
Hvorfor tror dere porno kan være tabu å snakke om?
Diskuter om det burde være mer åpenhet om porno. Begrunn svaret.