Mediekonvergens - Medie- og informasjonskunnskap 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Mediekonvergens

Mediekonvergens er et viktig trekk ved den digitale medieutviklingen. Mediekonvergens kan forklares som sammensmelting av ulike typer medieelementer, mediene flyter sammen. Denne utviklingen har påvirket mediebransjen på flere måter.

Vi har ulike typer konvergens


Tjenestekonvergens: Med internett som en felles base har de ulike mediene hentet mange former fra hverandre. Kringkastingsselskapene har måttet lære seg å publisere skriftlig informasjon, mens avishus publiserer lyd- og videoinnhold på sine nettsider.

Nettverkskonvergens: Denne typen konvergens handler om overgangen fra spesialiserte nettverk, som for eksempel radiokringkasting, til nettverk som tilbyr flere typer tjenester. Gjennom internett kan samme nettverk brukes til ulike tjenester.

Terminalkonvergens: Samme enhet kan gjøre flere ting. Her kan mobiltelefonen brukes som et eksempel, den kan nå brukes til mer enn bare samtaler, som streaming av musikk og digitalkamera.

Markedskonvergens: Ulike medier, som tidligere var adskilt, starter å konkurrere i samme marked. Et eksempel er at både NRK og VG nå tilbyr innhold i form av tekst, bilder, lyd og TV.

Kilde

Asbjørnsen, D., Bjørnsen, G., Kjendsli, V., Løvskar, T. & Totland, G. (2011) Mediemøter 2. Oslo: Aschehoug.


Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 03.04.2020