Utvikle prisstrategi for Trøll - Markedsføring og ledelse 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Utvikle prisstrategi for Trøll

I denne oppgaven skal du utvikle en prisstrategi for den fiktive drikken Trøll.
Prisstrategi sammen med merkevarestrategi, distribusjonsstrategi og kommunikasjonsstrategi utgjør markedsstrategien. Video: Klipp og lim / CC BY-SA 4.0

Situasjonsbeskrivelse

Tenk deg at du nylig har fått jobb i markedsavdelingen hos Trøll, der Mette er markedsansvarlig. Prisstrategien er en del av , og Mette ønsker nå at dere i markedsavdelingen skal sette i gang arbeidet med prisstrategien for drikken Trøll.

Trøll skal være en sunn drikk for unge mennesker med en aktiv livsstil. Drikken skiller seg dermed ut fra flere av konkurrentene, som tilbyr drikker som inneholder mye sukker, koffein og andre tilsetningsstoffer.

Oppgave

  1. Drøft eksterne faktorer som vil påvirke prissetting av Trøll. Sett egne forutsetninger.

  2. Hva slags overordnet prisstrategi mener du de bør benytte? Begrunn.

  3. Hvilken prissettingsmetode vil du anbefale? Begrunn.

  4. Hva slags psykologisk prissetting, om noen, mener du de bør benytte seg av? Begrunn.

  5. Foreslå en veiledende pris. Begrunn forslaget ditt.

Relatert innhold

Fagstoff
Å utvikle prisstrategi

Hvordan bør vi gå fram når vi skal utvikle en prisstrategi for virksomheten? Riktig pris er avgjørende for lønnsomhet og kan også være viktig for omdømmet.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 17.11.2023