Intern analyse - VY - Markedsføring og ledelse 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Intern analyse - VY

Er VY, tidligere NSB, sin lange erfaring med spordrift utelukkende et konkurransefortrinn, eller kan det hemme selskapet fra å tenke nytt?

Oppgave

I denne oppgaven skal du analysere og identifisere VY sine konkurransefortrinn. I arbeidet må du redegjøre for hvordan VY utnytter interne ressurser. Videre skal du beskrive hvilke hovedaktiviteter og støtteaktiviteter som kan bidra til å gi VY konkurransefortrinn. Benytt VRIO-analyse og verdikjedeanalyse som verktøy.

I arbeidet med analysene skal du ta utgangspunkt i

  • informasjon du vet om VY fra før

  • tips og informasjon som du finner nedenfor

  • relevant informasjon du finner ved søk

Ta egne forutsetninger der det er nødvendig.

Noen tips for å løse oppgaven

Start arbeidet med oppgaven individuelt og skriftlig. Gå deretter sammen to og to for å diskutere og vurdere analysene dere har jobbet med og det dere har kommet fram til basert på analysene.

Det kan være utfordrende å finne all nødvendig informasjon som trengs for å kunne gjennomføre interne analyser i sin helhet. Se på dette som en øvelse i å vurdere hvordan VY skaper verdi (for så å kunne kartlegge styrker og svakheter). I øvelsen er det ikke nødvendigvis snakk om komplette og svært omfattende analyser basert på utømmelige lister.

Tips til hvor du kan kan finne informasjon

Interne arbeidsbetingelser

For å få finne styrker og svakheter må du analysere de interne arbeidsbetingelsene. Interne arbeidsbetingelser er forhold internt i virksomheten som VY selv kan kontrollere, som for eksempel

  • produkt

  • pris

  • distribusjon

  • markedskommunikasjon

  • personale og ledelse

  • økonomi

VRIO-analyse

Du skal identifisere hvilke ressurser VY har eller kan utvikle som du mener er relevante når du skal gjennomføre en VRIO-analyse. Eksempler på slike ressurser kan være VYs

  • merkevare

  • digitale plattform

  • flåte av tog og busser

  • nettverk av ruter og destinasjoner

  • samarbeid med andre transportaktører

  • virksomhetskultur

Følgende fire spørsmål er aktuelle knyttet til VRIO-analyse når du skal evaluere ressurser og identifisere konkurransefortrinn:

  • Er ressursen/ressursene verdifull(e)?

  • Er ressursen/ressursene sjelden/sjeldne?

  • Er ressursen/ressursene vanskelig(e) å kopiere?

  • Er virksomheten godt organisert med evne og vilje til å utnytte ressursen på en effektiv måte?

vrio-analyse

Verdifull?

Sjelden?

Vanskelig/kostbart å kopiere?

Godt organisert?

Påvirkning på konkurransekraft

NeiKonkurranseulempe
JaNeiNøytral/Likeverdig konkurranse
JaJaNeiMidlertidig konkurransefordel
JaJaJaNeiUutnyttet konkurransefordel
JaJaJaJaVarig konkurransefordel

Verdikjedeanalyse

I en verdikjedeanalyse skal du analysere aktiviteter ut fra kostnader, og hvordan de skaper verdi for virksomheten og dens kunder. Hvordan kan de forbedres eller utvikles for å øke verdien? Følgende spørsmål kan være aktuelle:

  • Hvordan skaper aktiviteten verdi for kundene?

  • Hvordan medfører aktiviteten kostnader for virksomheten?

  • Hvor godt utfører virksomheten aktiviteten sammenliknet med konkurrentene?

  • Hvilke muligheter finnes det for å øke verdien eller redusere kostnadene ved aktiviteten?

  • Hvilke trusler eller utfordringer kan påvirke verdien eller kostnadene ved aktiviteten?

Relatert innhold

Fagstoff
Intern analyse

Interne analyser kan benyttes for å kartlegge og vurdere hvilke interne ressurser og aktiviteter som skaper verdi og gir konkurransefortrinn.

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 30.05.2024