Markedskommunikasjon i digitale kanaler
Begrepet kundereise viser til situasjonene der betalende kunder og potensielle kunder er i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler.
I filmen ovenfor fikk vi et innblikk i hvordan en digital kundereise kan foregå, sett fra et forbruker- og markedsføringsperspektiv. Vi ble gjort kjent med hvordan Torshov Sport benytter ulike typer markedskommunikasjon, med vekt på digitale kanaler, og hvordan en ungdom ble påvirket til å kjøpe et par fotballsko.
Dagens kundereiser er i større grad enn tidligere blitt digitale. Det vil si at vi som forbrukere ofte gjennomfører hele eller store deler av kjøpene våre på nett. I dag har vi som kunder alltid informasjon tilgjengelig digitalt. Vi kan for eksempel finne viktig informasjon digitalt før vi handler i fysiske butikker.
Tenk over
Tenk gjennom en av dine nylige kundereiser der du har vært i kontakt med en merkevare før, under og etter et kjøp, på tvers av kommunikasjonskanaler. Kan din nylige kundereise beskrives som en digital kundereise, synes du?
Har du opplevd at annonser som dukker opp på Facebook, Google eller nettaviser, kan samsvare med søk du har gjort på nett?
Har du søkt på ordet «fotballsko», vil det trolig dukke opp annonser for fotballsko på flere av nettsidene du besøker i etterkant. I den relaterte artikkelen nedenfor kan du lese om programmatisk annonsering.
Relatert innhold
Har du opplevd at annonser som dukker opp på Facebook, Google eller nettaviser, kan samsvare med søk du har gjort på nett og dine interesser?
Sosiale medier er en arena for markedskommunikasjon der innholdet potensielt kan spres til mange.