Når du planlegger og gjennomfører egen tur, lærer du utrolig mye, både om deg selv og om naturen og friluftsliv. Nå er det tid for å øve og å dra på tur på egen hånd.
I denne ressursen er det overordna målet at dere skal ha nok kunnskap om og føle dere trygge nok på opphold i naturen til at dere kan dra på tur på egen hånd. I tillegg er målet at dere skal få et godt forhold til naturen og naturferdsel. Det er lagt opp til en naturlig progresjon fra Vg1 til Vg2, der dere tar utgangspunkt i de samme læringsmåla som i Vg1 og jobber videre med disse.
4 timer fagdag i et skogsområde i nærområdet + 4 timer fagdag på tur, to og to
Veiledning til læreren
Utgangspunktet for dette opplegget er at elevene skal øve på basisegenskaper som er viktige for å kunne dra på tur på egen hånd den første fagdagen, for deretter å dra på tur sammen, to og to, den andre fagdagen.
Den første fagdagen er lagt opp som stasjonsundervisning og fungerer som en forberedelse til den neste fagdagen. For at elevene skal bli godt kjent med et skogsområde, kan det være en fordel å bruke det samme skogsområdet som i Vg1.
Det er fire poster, del derfor elevene inn i fire grupper. Bruk cirka 30 minutter per stasjon.
Tips til vellykka opplegg
Bestem hvem som skal dra på tur sammen i god tid før den første fagdagen.
Hjelp elevene med å starte tankeprosessen rundt aktuelle turdestinasjoner og innhold i turplanen før den første fagdagen, da går planlegginga mye enklere.
Ha en samtale om vurdering og innholdet i videoinnleveringa før den første fagdagen.
Læringsmål
Eleven skal...
få en god opplevelse av å være ute i naturen
planlegge, gjennomføre og evaluere en enkel tur, to og to sammen
kle seg riktig og forklare hvorfor dette er riktig
lese kart og orientere seg etter ledelinjer i kjent og ukjent terreng