Informasjonskilder for reiselivsaktører - Forretningsdrift (SR-SRL vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Informasjonskilder for reiselivsaktører

Det gjennomføres årlig ulike kartlegginger og undersøkelser om reiselivet i Norge. Resultatene – tall og data – fra disse er gode kilder til informasjon. For å kunne ta gode beslutninger trenger reiselivsaktører slik informasjon i sitt strategiske arbeid.

Kunnskap vi får gjennom kartlegging og undersøkelser, kan hjelpe oss i idéutvikling og markedsføring. Dette kan gjøre norske reiselivsprodukter enda bedre og mer konkurransedyktige, både nasjonalt og regionalt.

Se videoen og diskuter i klassen

Hvor mye informasjon gir videoen om skiturister i Norge? Hvem kan ha nytte av denne informasjonen, og hvordan kan den brukes?

Markedsføring

Når du skal markedsføre et reisemål eller finne nye og innovative reiselivsprodukter, trenger du tilgjengelig og oppdatert informasjon. I de store turistundersøkelsene finner du tall og fakta om målgrupper og potensielle nye markeder.

Du kan for eksempel bruke data fra undersøkelsene til å finne ut hvilke aldersgrupper som dominerer markedet ditt, for deretter å tilpasse markedsføringen slik at den treffer målgruppa di.

Bedre tilbud

Turistundersøkelsen Vinterturisme viser at aktivitetsmuligheter og matopplevelser er det viktigste for norske skiturister. For å tiltrekke deg flere turister, kan du bruke denne informasjonen til å videreutvikle aktiviteter du tilbyr. Kanskje kan du oppgradere menyen og satse på lokal mat.

I undersøkelsen kommer det også fram at norske skiturister reiser i snitt i grupper på fire. Hvis du driver et hotell, er det kanskje derfor lurt å bygge om noen rom til familierom eller leiligheter.

Markeder

Hvordan kan du utvide markedet? Om du ser at det er flest eldre skiturister, kan du tilby flere aktiviteter og opplevelser som tiltrekker et yngre marked.

Om undersøkelser viser at turiststrømmen fra Asia øker, kan kanskje dette markedet bli en ny målgruppe for din reiselivsbedrift. I så fall må du skape reiselivsprodukter som tiltrekker denne målgruppa.

Strategier

Dersom en kartlegging viser at antall besøkende til regionen faller i forhold til tidligere år, forstår dere at noe må gjøres. Data fra andre undersøkelser kan avdekke hvilke utfordringer dere må ta tak i og hva dere må jobbe med for å snu tallene. Ut fra kartleggingen kan du hente informasjon som gir godt grunnlag for videre strategisk arbeid.

Viktig næring for samfunnet

Omsetningen og sysselsettingen i reiselivsnæringen er viktig både for Norge som helhet, og for alle små og store destinasjoner i landet. Utvikling og innovasjon bygger på tall og data fra kartlegginger og undersøkelser. Når kartlegginger viser at turister i dag vil ha kortreist mat, autentiske reisemål og naturopplevelser, gir det grobunn for nye reiselivsprodukter.

Sesongutvidelse

I Norge jobbes det for å utvide sesongene for å skape et helårig reiseliv. Kartlegginger viser for eksempel at det naturbaserte reiselivsproduktet er spesielt attraktivt for utenlandske turister i Norge. Innovative reiselivsprodukter kan utvide sesongen til et helårsbasert reiseliv. Les om verdifulle nordlysturister på visitnorway.com

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 27.02.2023