SWOT-analyse. Er idéen liv laga? - Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Øvelse

SWOT-analyse. Er idéen liv laga?

Hvilke styrker, svakheter, muligheter og trusler har en forretningsidé? I denne øvelsen skal dere forsøke å analysere en idé dere har, fra ulike sider. Til det kan dere bruke en SWOT-analyse.

SWOT

SWOT er et analyseverktøy som brukes til å vurdere de sterke og svake sidene ved en idé. Forkortelsen SWOT kommer av de engelske orda strenghts, weaknesses, opportunities og threats. På norsk blir dette oversatt til:

  • styrker

  • svakheter

  • muligheter

  • trusler

Vurder idéen deres med SWOT

Nå skal dere bruke SWOT-analyse til å vurdere en idé dere har. Bruk for eksempel ressursen Kreativitetsøvelse: Slumpord for å få fram gode idéer, eller bruk andre idéer dere ønsker å gå videre med.

Her er forslag til punkter som kan være aktuelle å ta med i en SWOT - analyse:

Hvilke styrker har idéen?

Med styrker mener vi sider ved idéen som gir fordeler i forhold til andre idéer eller eksisterende produkter. Dette kan være at

  • idéen gir konkurransefordeler, og det er noe som skiller idéen fra andre produkter eller tjenester på markedet

  • dere har god kompetanse på den aktuelle idéen i gruppa, og dere utfyller hverandre godt

  • idéen er lett å markedsføre og selge

  • det finnes et bra kundegrunnlag

  • det er god tilgang på lokale råvarer eller tjenestemuligheter

  • dere har nødvendig utstyr til å gjennomføre idéen

  • beliggenhet for bedriften er velegnet

  • det er gode muligheter for å få finansiering

Hvilke svakheter har idéen?

Svakheter er faktorer som gir en ulempe i forhold til konkurrenter: Eksempler på svakheter kan være at

  • det finnes liknende produkter på markedet fra før

  • det er manglende kompetanse i gruppa, og det blir vanskelig å realisere idéen

  • det er utfordringer med å skaffe utstyr

  • det er utfordringer med å skaffe råvarer

  • det er et lite marked, og kundegrunnlaget er dårlig

  • det er utfordringer med finansiering

  • beliggenheten for bedriften ikke egner seg

Hvilke muligheter har idéen?

Faktorer dere kan utnytte for å få en fordel, kan være at idéen har

  • markedsfordeler

  • potensial for videreutvikling

  • gode salgsmuligheter

  • mulighet for å nyte godt av støtteordninger

Hvilke trusler/utfordringer møter idéen?

Trusler eller utfordringer som kan skape problemer for gjennomføringa av idéen, kan være

  • konkurranse fra liknende produkter eller tjenester i markedet

  • nye lover og regler

  • finansiering

  • at produksjonen er vær- og/eller sesongavhengig

Bruk gjerne tabellen under når dere skal analysere idéen deres. Klikk på pluss-tegnet for å legge til aktuelle punkter for idéen dere analyserer. Til slutt kan dere eksportere det dere har skrevet, inn i et dokument og gjøre eventuelle justeringer i layout. Dere har laget deres egen SWOT-analyse!

Kilder

Distriktssenteret. (u.å.). SWOT-analyse. Hentet 18. desember 2023 fra https://distriktssenteret.no/digitale-verktoy/swot-analyse/

Skape. (u.å.). SWOT-analyse mal. Hentet 18. desember 2023 fra https://www.skape.no/maler/swot-analyse-mal

Skrevet av Vigdis Jonsen.
Sist faglig oppdatert 20.12.2023