NDLAs historie
Vårt engasjement for åpne og motiverende læringsressurser i videregående opplæring startet i 2007. Her følger et utdrag av vår historie så langt.
2007: NDLA etableres etter initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
2008: De første læringsressursene våre lanseres.
2010: Det er 1,4 millioner besøk på nettstedet www.ndla.no.
2013: NDLA er delaktig i etableringa av H5P, et rammeverk for interaktivt undervisningsinnhold.
2015: Det er 10 millioner besøk på www.ndla.no.
2017: NDLA tildeles Open Education Award for Excellence, den største internasjonale utmerkelsen innen området åpne læremidler. NDLA vinner i kategorien Beste åpne portal.
2017: Norgesbarometeret gjennomfører en læremiddelundersøkelse for KS der lærerne blant annet blir spurt om hvilke læringsressurser av høy kvalitet de bruker mest. Et flertall av lærerne i videregående opplæring oppgir NDLA som svar.
2018: Plattformen Global Digital Library (GDL) lanseres. Den er utviklet av NDLA og finansiert gjennom tilskudd fra Norad.
2019: 2 000 lærere gjennomfører en brukerundersøkelse om NDLA. Over 80 prosent av deltakerne sier seg helt eller delvis enig i at at de har tillit til innhold og kvalitet på læringsressursene.
2020: Koronaepidemien gjør at landets videregående skoler stenger. Bruken av NDLA øker med 24 prosent, og ved utgangen av året passerer vi 17 millioner besøkende.
2023: NDLA kan skilte med 16 000 ressurser på bokmål og nynorsk.
2024: 87 prosent av de drøyt 2000 lærerne som deltar i vår brukerundersøkelse, svarer at de er fornøyd med kvaliteten på våre læringsressurser.