Prøv ut to perspektiver på interkulturell kommunikasjon
I par: oppsummer hva de to hovedtilnærmingene til interkulturell kommunikasjon går ut på.
I oppgave 2 og 3 skal dere prøve ut de to ulike perspektivene på samme kildemateriale, nemlig episoden "Likestilling" i NRK-serien Chattes.
Dere kan velge om dere vil fordele de to oppgavene så halve klassen gjør hver av dem og deretter deler med de andre, eller om alle gjør begge oppgavene.
Før du ser Chattes
Under ser du en oversikt over landbakgrunnene til deltakerne i Chattes og nasjonaliteten til foreldrene deres. Søk opp hvordan de ulike landene havner på Hofstedes dimensjoner på Hofstede Insights nettside Compare countries.
Legg inn informasjonen i tabell 1 under (du kan laste den ned).
Kan noe av denne informasjonen brukes til å forutse hva de ulike deltakerne mener om likestilling?
Files
- Tabell 1(DOCX)
Navn | Bakgrunn | Foreldrenes bakgrunn | Score på Hofstede-dimensjoner | Verdier og synspunkter |
---|---|---|---|---|
Reza | Aserbajdsjan, Iran, Bærum | |||
Ömer | Ammerud, Oslo | Kurdere fra Tyrkia | ||
Tariq | Pakistan, Oslo | |||
Hoda | Oslo | Irak | ||
Camilla | Greverud | Sør-Aserbajdsjan | ||
Parva | Oslo | Iran | ||
Kaja | Kjelsås, Oslo | Sier ikke hvor foreldrene er fra | ||
Jamal | Lørenskog | Pakistan |
Etter du har sett Chattes
Fortsett å fylle ut tabellen med verdier og synspunkter som deltakerne uttrykker i diskusjonen.
Stemmer informasjonen om landene de har bakgrunn fra, med verdiene og meningene til deltakerne?
Er det nyttig å bruke idéer og begreper fra isfjellmodellen til å forklare de ulike meningene til deltakerne?
Kan du bruke kulturfiltermodellen til å forklare noe av kommunikasjonen mellom guttene og jentene i denne episoden av Chattes?
Ta for dere to av guttene og to av jentene i tabellen under, og fyll ut punktene i tabellen for hver av dem.
Gå igjennom hver av de fire deltakerne. Gir det de sier, mer mening når dere ser det i sammenheng med erfaringsposisjonene deres?
Er det noen sammenheng mellom de kulturelle presupposisjonene og selvforståelsene de ga uttrykk for, og ståstedet deres i debatten om likestilling?
Likestilling er et godt eksempel på et kulturelt fikseringspunkt som skaper høy temperatur og skarpe skillelinjer når det diskuteres. Hva slags kulturelle presupposisjoner er vanlige i debatten om den muslimske minoriteten i Norge og likestilling?
Bekreftet eller utfordret debatten disse presupposisjonene?
Files
- Tabell 2(DOCX)
Navn | Verdier og synspunkter | Erfaringsposisjoner | Kulturelle presupposisjoner | Kulturell selvforståelse |
---|---|---|---|---|
Hva slags verdier og synspunkter gir de uttrykk for i diskusjonen? | Hva forteller de om erfaringer de har, som er relevante for å forstå synspunktene deres? | Hva slags forforståelse av meningsmotstandernes ståsted kommer fram i samtalen? | Hva slags forståelse av egen kulturell identitet kommer fram når de beskriver seg selv? | |
Reza | ||||
Ömer | ||||
Parva | ||||
Hoda |
Del resultatet av undersøkelsene med resten av klassen.
Diskuter: Hva er styrker og svakheter med de ulike tilnærmingene til interkulturell kommunikasjon?