Skip to content
Task

Test deg i de fem vanligste norske verbene

Kan du bøye og bruke de fem vanligste norske verbene: å være, å ha, å få, å kunne og å bli?

Å speeddate

Nå skal du på speeddate (speed + date). Vet du hva det er? En speeddate er en måte å bli kjent med nye mennesker på. Du får sitte noen få minutter med hver person, dere snakker sammen og prøver å bli kjent. For de fleste er målet å finne en kjæreste.

Men i denne oppgaven er ikke målet å få en kjæreste, men å speeddate de fem mest brukte verbene i norsk. Det skal hjelpe deg til å forstå de ulike betydningene disse verbene har.

Oppgave 1. Kjenn igjen verbene

Klikk på verbene ha, være, bli, kunne og få. Husk at de kan stå i både infinitiv, presens, preteritum og perfektum.

  • å ha – har – hatt – har hatt

  • å være – er – var – har vært

  • å bli – blir – ble – har blitt

  • å kunne – kan – kunne – har kunnet

  • å få – får – fikk – har fått

Oppgaven i tekstformat

Finner du igjen de ulike formene av verbene å være, å ha, å bli, å kunne og å få?

Jeg har vært tre ganger i Frankrike. Den første gangen fikk jeg en billett i gave av mamma. Hun kunne ikke bli med fordi hun var syk. Jeg hadde en veldig fin tur og var veldig glad da venninna mi sa: "Jeg kan bli med deg!"

Fasit:

har

vært

fikk

kunne

bli

var

hadde

var

kan

bli

Oppgave 2. Speeddate de fem verbene

Nå skal du ha et raskt møte med de fem verbene. I hvert møte skal du først finne ut hva verbet betyr i setningen. Helt til slutt i hver speeddate skal du sjekke om du kan bøye verbene riktig i tid.

A. På speeddate med å være

B. På speeddate med å ha

C. På speeddate med å bli

D. På speeddate med å kunne

E. På speeddate med å få

Oppgave 3. Møt alle de fem verbene

I denne oppgaven skal du sjekke om du kan sette de fem verbene inn i en setning. Hvis du får det til, viser du at du har forstått mye om hvordan vi bruker de fem verbene i setninger på norsk.

Oppgave 4. Let etter verbene i læreboka

Sitt i par:

  1. Slå opp på ei side i ei lærebok eller ei annen bok du har. Let etter de fem verbene å være, å få, å bli, å kunne og å ha der.

  2. Diskuter om dere forstår hva verbet betyr i den sammenhengen det er brukt i boka.

Oppgave 5. Lag en dialog

Sitt i par:

  1. Lag en kort dialog som varer cirka ett minutt. Målet er å bruke flest mulig former av verbene å ha, å få, å kunne, å være og å bli. Det gjør ingenting om dere ikke får brukt alle fem verbene eller alle de fire formene av verbene, men bruk så mange dere får plass til i den korte dialogen.

  2. Framfør foran klassen.

  3. Be klassen gi dere tilbakemelding på om dere har brukt verbene riktig.