Skip to content
Exercise

Introducción: ¿Quién eres?

¿Recuerdas cómo presentarte en español? ¿Qué haces en tu tiempo libre? ¿Dónde vives y cómo es tu familia? Ahora puedes repetir el vocabulario necesario y, a la misma vez, conocer mejor a tus compañeros de clase.

1. ¿Quién eres?

Nå repeterer du hvordan du presenterer deg selv på spansk.

  1. Fullfør spørsmåla i oppgaven ved å dra orda på riktig plass.

  2. Når du har løst oppgaven, tar du fram et ark og skriver ned alle spørsmåla.

  3. Stå opp, gå rundt i klassen og still spørsmåla til tre eller fire medelever. Noter svara du får.

  4. Presenter personen du snakket med sist, for klassen eller for en medelev. Begynn slik: "Se llama Marie y tiene 16 años."

2. Tiempo libre

Hvor mange av disse aktivitetene vet du hva heter på spansk? Hvis du trenger litt hjelp, kan du klikke på info-knappen for å få starten på noen av orda.

¿Te gusta o no?

  1. Ta fram et ark og skriv ned alle fritidsaktivitetene fra oversettelsesoppgaven. Skriv dem på spansk.

  2. Jobb nå sammen med en medelev. Spør hverandre om dere liker disse fritidsaktivitetene. Bruk setningsmalen i boksen nedenfor. Kryss av alle aktivitetene som medeleven svarer "ja" på.

  3. Gå rundt i klassen og prøv å finne noen som liker de aktivitetene partneren din ikke likte. Klarer du å få et "ja" for hver eneste aktivitet?

Setningsmal: Liker du ... ?

Gå gjennom hele lista med aktiviteter og spør og svar på samme måte hver gang.

  • Elev A: ¿Te gusta jugar al fútbol?

  • Elev B: Sí, me gusta jugar al fútbol. / No, no me gusta jugar al fútbol.

Hvis du vil, kan du også legge til noen ord som presiserer svaret ditt, for eksempel:

  • me gusta mucho/muchísimo jeg liker veldig godt / kjempegodt

  • me gusta bastante jeg liker ganske godt

  • me gusta un poco jeg liker litt

  • no me gusta nada jeg liker ikke i det hele tatt

3. Mi familia

Husker du familieorda på spansk?

CC BY-SA 4.0Written by: Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Last revised date 04/19/2023