Skip to content
Learning path

You are now in a learningpath:
Komposisjon

Task

Utforsk kronologi i skjønnlitteratur

I disse oppgavene skal dere jobbe sammen om å utforske komposisjonen i ulike tekster.

Dette er fjerde steg i en læringssti om komposisjon. Finn første steg ved å gå til fagartikkelen "Hvordan starter fortellingen?"

Kronologien i Tante Ulrikkes vei

Ordforklaringer til romanutdraget

I deler av utdraget er det brukt multietnolekt. Det er en måte å snakke på som er typisk for ungdommer med bakgrunn fra andre land enn Norge (men også for enkelte norske ungdommer). Under ser du noen eksempler på typiske slangord som er typisk for multietnolekten som blir brukt i Tante Ulrikkes vei.

Kæber
slang for "jenter"
Tishar
slang for "en dårlig mann"
Rhymes
rim
Tæze
slang for "dårlig"
Kæze
slang for "banke opp"
Sjofe
slang for "å se" og "sjekke"
Ghetto
en bydel hvor det bor mange fattige
Blæste
slang, her: spille høy lyd

Tante Ulrikkes vei er en roman av Zeshan Shakar. Romanen er bygd opp av intervjuer med to gutter, Mo og Jamal. De er begge omtrent 16 år og bor i Tante Ulrikkes vei i Groruddalen, et område i Oslo med mange innvandrere og barn av innvandrere.

  1. Les utdraget fra Tante Ulrikkes vei. Utdraget har ordforklaringer som skal hjelpe deg til å forstå innholdet.

  2. Diskuter hvilke begreper fra fagartikkelen om kronologi dere vil bruke om fortellemåtene i Tante Ulrikkes vei.

  3. Hvilken mener dere Shakars fortellemåte har?

Litt hjelp?
  1. Mo og Jamal er like gamle, bor på samme sted og har samme bakgrunn. Likevel virker de veldig forskjellige. Hvordan viser Shakar dette?

  2. Begge hovedpersonene forteller om forholdet sitt til Stovner i tilbakeblikk. Hva sier disse tilbakeblikkene om identiteten deres?

Gå videre i læringsstien for å lære mer om spenningskurven i skjønnlitteratur.

Related content

CC BY-SA 4.0Written by: Åsa Abusland.
Last revised date 04/19/2024