Og – en roman om å være ny i Norge
Mål
Målet med denne oppgaven er at dere skal
utforske en tekst sammen og diskutere hva teksten betyr for dere
bli kjent med og bruke disse fagbegrepene:
konflikt
tema
kontrast
gjentakelse
setningsoppbygging / syntaks som virkemiddel
A. Les utdrag 1 og 2
Her er utdragene fra romanen: "Og – En argentinsk au pairs ordbok (utdrag)".
En i gruppa leser utdrag 1 høyt for de andre i gruppa, en annen leser utdrag 2. Etterpå skal dere diskutere disse spørsmålene:
Innhold
Hvordan kommuniserer hovedpersonen og Monika? Hvorfor kommuniserer de slik, tror dere?
Hvordan virker det som at hovedpersonen og Monika har det? Er de glade? Er de lei seg? Eller noe annet?
Konflikt og virkemidler
Romaner pleier å ha en konflikt. Konflikten er "problemet" i teksten, for eksempel noe hovedpersonen synes er vanskelig. Etter å ha lest første utdrag – hva tror dere er konflikten i romanen?
Hvilke problemer har Monika og hovedpersonen når de skal kommunisere? Hva er det de ikke får til, men ønsker?
Forfatteren bruker et virkemiddel i replikkene for å vise at hovedpersonen og Monika ikke snakker godt norsk ennå. Finner dere virkemiddelet?
B. Les utdrag 3 og 4
En i gruppa leser utdrag 3 høyt for de andre i gruppa, en annen leser utdrag 4. Etterpå skal dere diskutere disse spørsmålene:
Innhold
Første del av utdraget er fra et norskkurs. Kan dere kjenne dere igjen i noen av beskrivelsene fra norskkurset?
Andre del er fra hjemmet der hovedpersonen jobber som au pair. Fortell hverandre hvordan det virker som at hovedpersonen har det hos familien hun jobber i.
Hvordan synes dere foreldrene i familien behandler hovedpersonen?
Hvorfor tror dere hovedpersonen tenker "Jeg synes synd på meg selv. Jeg synes synd på dem."
Konflikt, tema og virkemidler
I oppgave A snakket dere om konflikten. Vil dere legge til noe mer om konflikten etter å ha blitt bedre kjent med hovedpersonen og romanen?
Temaet i en roman er det forfatteren vil fortelle med teksten sin. Etter å ha lest fire utdrag – hva mener dere er temaet i teksten?
Se på måten setningene er bygget opp på, altså det som heter syntaks. Hvordan bruker forfatteren syntaksen til å vise at hovedpersonen ikke bruker førstespråket sitt? For eksempel kan dere se på dette utdraget:
Jeg har vondt i magen i dag.
Jeg har lyst til å si det:
Jeg har vondt i magen.
Jeg sier det ikke.Vi jobber med en oppgave.
Jeg går ut av klasserommet.
Jeg kjenner at det kniper magen.
Jeg går inn igjen.
C. Les utdrag 5
Utdrag 5 er ulikt de andre dere har lest til nå. Det handler nemlig om hovedpersonens barndom i Argentina. Hun forteller om når hun og søsteren Sisi besøker bestemoren deres som bor i jungelen.
En i gruppa leser utdraget høyt for de andre i gruppa. Etterpå skal dere diskutere disse spørsmålene:
Innhold
Prøv å gjenfortelle det dere nettopp har lest for hverandre.
Hvordan synes dere forfatteren beskriver livet i jungelen?
Hovedpersonen og Sisi er fra byen, hovedstaden Buenos Aires. Hvordan synes dere livet i byen virker?
Tema og virkemidler
Hovedpersonen forteller om føttene sine i dette utdraget. Hvordan kan dere lese historien om føttenes liv i byen og i jungelen som en kontrast?
Diskuter hvordan dette utdraget handler om temaet identitet:
I Buenos Aires brukte jeg selvfølgelig sko,
men ikke hvilke som helst sko.
Jeg måtte ha ortopediske sko.
Legen sa at føttene ville gi meg skjev rygg,
vonde hofter og grått hår.
Jeg hadde nemlig åpne føtter, "indianerføtter",
som måtte kureres for enhver pris.Men hos Lola levde føttene mine et fritt liv.
Der fant de tilbake til sin opprinnelige form.
I dag kan jeg si at føttene mine får være som de er.
Guaraníen i meg kan ikke tas bort.
D. Les utdrag 6
Nå skal dere lese de siste sidene i boka. Hovedpersonen har hatt det veldig vanskelig, men hun har fått jobb hos en ny familie, og etter det ble alt bedre.
En i gruppa leser utdraget høyt for de andre i gruppa. Etterpå skal dere diskutere disse spørsmålene:
Innhold
Hvordan tolker dere det dere nettopp har lest? Fortell hverandre hvordan hovedpersonen har det på disse siste sidene i boka. Bruk teksteksempler når dere forklarer for hverandre.
Hovedpersonen forteller om forholdet sitt til ordet "og". Hvorfor er hun så opptatt av dette?
Tema og virkemidler
La dere merke til at det var en gjentakelse av ordene "og" og "eller" i utdrag 5 og utdrag 6? Hvorfor tror dere akkurat denne frasen blir gjentatt?
Utdrag 5:
Vi var verken eller, og vi var både og
– det var Sisi og meg.Utdrag 6:
"Og" istedenfor "eller"!
Det er mange kontraster i det siste utdraget. Finn noen av dem og forklar hvordan kontrastene henger sammen med temaet identitet og det å finne seg selv.
Nå når dere har lest alle utdragene, kan dere oppsummere det dere har lest ved å diskutere disse spørsmålene:
Hva mener dere er de viktigste temaene i teksten? Finn minst ett sitat dere synes viser disse temaene.
Kunne dere kjenne dere igjen i noen deler av teksten?
Hvordan får virkemidlene setningsoppbygging, gjentakelse og kontrast fram temaene? Finn minst ett eksempel på hvert virkemiddel og forklar hvordan det virker i teksten.
I neste oppgave skal dere fortelle de andre i klassen hva dere har svart om temaer og virkemidler. Alle i gruppa skal si noe høyt. Bestem hvem som skal si hva.
Alle gruppene forteller høyt i klassen hva de har svart på del 2.
Gå videre for å øve deg på å skrive gode avsnitt om motiv og tema om romanen Og i oppgaven.
Related content
Skriv et avsnitt om motivet i romanen OG med hjelp av en modelltekst, tips og setningsstartere. For deg som holder på å lære norsk.