Skip to content

Tasks and Activites

Nivå 5: Lag leddsetninger med lappemetoden

Øv dere på å lage leddsetninger med lappemetoden.
Setning med subjekt, verbal, setningsadverbial og adverbial. Eksempel helsetning: "Jeg drar ikke nå" og leddsetning: "Fordi du ikke drar nå". Illustrasjon.

Til læreren

Dette er nivå 5 av lappemetodeoppgaver. For å finne flere oppgaver og tips om metodikk kan du gå til artikkelen "Lær elevene syntaks med lappemetoden".

Del 1: Fullfør setningene

Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene. Sitt i par.

  1. Bruk setningsleddene til å fullføre setningene på side 2 og 3 i vedlegget. Plasser leddene under starten på setningene.

  2. Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.

  3. Skriv selv: Lag to setninger aleine med leddsetning og setningsadverbial. Så leser du dem høyt for en medelev, og dere gir hverandre tilbakemelding på om dere har plassert leddene på riktig plass.

Files

Del 2: Lag egne lapper

Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene. Nå skal dere prøve å lage en oppgave som er lik den dere gjorde i oppgave 1. Da må dere gjøre følgende:

  1. Først skriver dere starten på fire setninger (slik som på side 2 og 3 i vedlegget over).

  2. Så fyller dere ut lappene som skal være fortsettelsen på disse setningene. Under ser dere eksempler på noen setningsadverbialer dere kan fylle inn på SA-lappene:

    • ikke, selvfølgelig, kanskje, aldri, alltid, snart, dessverre, ofte

  3. Bytt lappene dere har laget med lappene til et annet par og prøv å lage setninger.

  4. Sett dere sammen med paret dere byttet lapper med og sjekk om dere har fått det til. Spør læreren hvis dere er i tvil om setningsleddene er plassert riktig.

Files

Del 3: To verb og setningsadverbial

Setning med subjekt, setningsadverbial, to verb, objekt og adverbial. Eksempelsetning: "Jeg kan ikke komme fordi jeg ikke har spist middag i dag". Illustrasjon.

Skriv ut vedlegget under og klipp ut setningsleddene. Sitt i par.

  1. Bruk setningsleddene til å fullføre setningene på side 2 og 3. Plasser leddene under starten på setningene.

  2. Les setningene høyt i klassen. Diskuter om alle høres riktige ut.

  3. Skriv selv: Lag to setninger aleine med leddsetning og setningsadverbial. Så leser dere dem høyt for hverandre og gir hverandre tilbakemelding på om dere har plassert leddene på riktig plass.

Files

Del 4: Lag egne setninger

I setningene under er det feil i rekkefølgen på ordene. Sett dem i riktig rekkefølge og skriv inn i boksen under.

Related content

CC BY-SAWritten by: Åsa Abusland.
Last revised date 03/01/2024

Learning content

Lappemetoden